Swedbank Technology

Vi flyttade all vår premiepension till Swedbank Technology för ca 1 år sedan när den gick som tåget. Nu när det är ner som det är, bör vi diversifiera nu, eller ska vi invänta vändningen?

Vi har ca 35 år kvar till pension

Är det Swedbank Robur Technology A som du har i PPM och enbart den?
Den är oerhört volatil och just nu har det mesta gått ner i PPM förutom guld.
Det som rekommenderas här på forumet i PPM är AP7 Aktiefond eller AP7 Såfa.

1 gillning

Nej jag har själv bland annat Swedbank Robur Technology A i PPM.

Klarar man av att den är volatil så behåll.

Jag sa bara vad som normalt rekommenderas här.

1 gillning

Tack båda, det generella tipset brukar vara att ta det lugnt och inte göra någonting.
Ska såklart sprida risken, men ville bara veta om det var läge att göra det nu, eller senare. När vet man att det är läge?

Om du inte redan var investerad i den, skulle du då köpa den nu eller någon annan fond?

Ja då hade jag kunnat tänka mig köpa den. Men skulle diversifierat portföljen lite och inte lagt alla ägg i en och samma korg

Om du skulle investerat i en mer diversifierad portfölj idag, tycker jag gott att du kan göra det skiftet nu. Skapa en mer diversifierad portfölj du tror på i längden. Annars finns alltid risken att man lockas att byta till fonder som har gått bäst på sistone och det gäller att ha rejäl tur om utfallet ska bli bra i längden om man försöker hoppa mellan olika fonder.

Okej, det är inte klokt att låta marknaden hämta sig lite?

Tänker att jag inte bör sälja dom nu bara för att dom är ner.

2 gillningar

Jag har haft Robur Technology sen 1998 och har inga planer på att sälja.
Som värst var fonden ner 79% från toppen i IT boomen.

4 gillningar

Jag personligen hade inte behållt en fördelning jag egentligen inte är nöjd med eller inte vill ha, men det är ju jag. :smiley:

Vilken vändning?

Jag är helt ny inom fondsparandet, och la allt i Swedbank Technology vid tillfället för att den gick så bra. Vid vidare eftertanke skulle jag varit smartare och diversifierat direkt. Å andra sidan är ju allt ner, så hade kanske inte gjort så stor skillnad. Vad jag undrade nu var om det är ekonomiskt smartast att diversifiera nu eller göra det senare?

Vi hoppas ju på att det vänder uppåt, och enligt statistiken gör det väl det?

1 gillning

Jag var skeptisk till den mycket höga risken i Swedbank Robur Tech inför året och bytte då till DNB Tek.

Jag kan bara uttala mig utifrån min egen risktolerans. Dels är jag riskavert generellt på så vis att jag inte vill att investeringarna ska svänga för mycket upp och ner, dels är jag i en ålder där jag inte vill riskera en för lång och utdragen kräftgång. För mig gäller detta också PPM även om den är en mindre del av helheten.

Eftersom Robur Technology är en branschfond så är dess risk mer koncentrerad, vilket gör att den kan gå väldigt bra om man har tur men den kan också åka på rejäla nedgångar, inte minst om den specifika branschen åker på en smäll. Sett över lång tid har fonden haft väldigt hög avkastning men vad som sker i framtiden vet vi inte. Som AimHigher nämnde hade fonden en lång och tung period i början av 2000-talet. Det tog många år innan fonden hade återhämtat sig.

Bland annat med tanke på min risktolerans, hade jag inte vågat ha för mycket i en branschfond just för att undvika risken att en liknande period kommer för fonden.

Det rätta för mig och min risktolerans vad gäller min ekonomi, hade varit att diversifiera mer. Det behöver inte betyda att det är rätt beslut för dig.

Invänta vändningen så klart!
Nu kan det bara bli bättre :blush:

1 gillning