Swedbanks fondfönster

Hej,

På senare tid så har jag märkt att Swedbank har testat diverse olika sätt att visa utvecklingen i specifika ISK konton.

Innan senaste bytet visade grafen faktiskt värde beroende på datum men nu ser jag att de har bytt till procentuell utveckling. Likt exempel nedan. Någon som vet varför de har sådan beslutsnojja?

Hur visar andra banker? Jag vet inte hur jag vill ha det men upplevde att båda sätten var “fel”?

Sättet de har räknat på är enligt bild nedan. Metoden de har valt kan såklart också diskuteras.

Du kan normalt få både och. Avanza har, utöver utveckling i procent och kronor, även total värdeutveckling där även insättningar syns i grafen.

De har använt branschstandard. Det kallas för TWR och är det enda vettiga måttet på procentuell utveckling (avkastning) för en persons konto.

Ja både och skulle vara att föredra tillsammans med kontohändelser som köp och sälj.

Frågan är om de kommer komma dit eller om de regelbundet ska fortsätta testa olika sätt bara för att jag som kund ska bli mer sugen på att byta till en annan bank…

Är det branschstandard så är det men det betyder inte att det inte finns brister i metoden ändå :wink:

Ne såklart. Det var mitt påstående att det är det enda procentuella mått som är vettigt på avkastning på konton för privatpersoner. Eftersom det är det enda som mäter faktiskt avkastning i de underliggande värdepappren/kontanterna.