Swedbanks rådgivare dumförklarar/ oberoende rådgivare?

Oberoende rådgivare kostar jättemycket pengar. Men det är helt rätt väg att gå om man inte har en aning om vad man gör och flera miljoner är med matchen. Se bara till att inte gå med med på att betala i procent på kapitalet till den oberoende rådgivaren utan ta det per timme.

3 gillningar

4milj ojojojoj. Spel? Det var verkligen fel investerat kortsiktigt :pensive:. Hoppas att det går bra för dig.

2 gillningar

Tack!
Tänker mest att det varit skönt med någon som tog ett helhetsgrepp och styrde upp sparandet. Sjukt dålig på det själv…

Människor gör fel hela tiden. När robotar gör fel kan man programmera om dem så de inte gör det felet igen. Varför vill man ha en människa som sitter och petar in fel i förvaltningen?

För övrigt helt uppenbart att personen du pratade med var en äckelsäljare med backslick som får betalt för att “stänga leads”. Inte ett jota av ekonomikunskap i den där argumentationen. Den där behandlingen hade fått mig att överväga att avsluta hela mitt engagemang med banken.

5 gillningar

Tycker det låter som att du lär dig och börjar bli bra på det. :blush:

3 gillningar

Oj, ja det kan nog vara läge ta en oberoende rådgivare med den historikern :cry::joy::+1: Bra på att spara men inte på att investera. Super bra att du tar tag i det!

Tipset är bara att tänka igenom vad du vill ha ut av ditt sparande, målen, så kan säkert en bra oberoende rådgivare hjälpa dig, så du inte gör om sådana hemska investeringar.

Jan har lagt ut några kontakter som du kan kolla vad de tar för det du behöver.

Se denna tråden

Där ges denna listan

• Per Palmström på Evida , mejl: per[AT]evida.se
  • Henrik Tell på Effektiv FF , mejl: info[AT]effektivff.se
  • Ricard Nylund på RealFF , mejl: ricard.nylund[AT]realff.se

Men finns kanske fler tips i tråden så kolla den.

Lycka till! :grinning::+1:

2 gillningar

Det låter som om du har ett ganska stort förvaltat kapital och då blir ett timpris på en oberoende rådgivare relativt sätt ändå bara en mindre kostnad. Jag skulle rekommendera att ta kontakt dessa. Deras åsikter och tankar är i linje med vad som som finns på RikaTillsammans (även om det finns skillnader avseende t.ex. räntefonder). Jag kan inte uttala mig om de är bättre eller sämre än de som JFB just nämnde.

5 gillningar

Ja det var sjukt!
Nä, det var mest att jag var snäll (läs dum) och litade på en ”vän”. Så det var inte börsen eller annat. Har alltid trott gott om folk liksom…
Men det misstaget kommer jag inte göra om, så nu måste jag hitta en trygg väg :grinning_face_with_smiling_eyes:.

1 gillning

Tack! Ska kolla upp detta.

Småspararguiden.se. De tar 1750kr /tim. Kan vara något du kan testa

2 gillningar

Man kan också fråga sig hur mycket robot Lysa egentligen är? Eller snarare vilken typ av robot.

För som jag har förstått det är inte målet att roboten ska vara en aktiv förvaltare som försöker tajma upp- och nedgångar. Snarare investera dina pengar och balansera om för att ha den risknivå man önskar.

Så rådgivarens okunskap lyser igenom och visar bara på att han jämför äpplen och päron.

2 gillningar

Nä, Lysa är ju egentligen 100 olika blandfonder och en robotguide som hjälper dig välja rätt. Men det är kanske också bara det man behöver.

Jag som jobbar med IT-utveckling ser i princip all automatisering som robotar. Det centrala med en robot är att man har plockat bort människor från processen. Sedan behöver robotar inte vara avancerade. Till exempel tycker inte jag att robotar behöver göra några egna analyser.

2 gillningar

Det är nog tyvärr en stor baksida med sparande, investeringar och ekonomi. Om man inte är ett dugg intresserad och verkligen bara vill göra det bästa man kan med sina pengar så är det lätt att drunkna i allt man läser om analyser, kalkyler, nyckeltal och bästa avkastning osv. Det verkar verkligen finnas lika många olika åsikter som det finns människor som sparar/investerar och alla är väldigt måna om att berätta varför det egna sättet är bäst. Hur man då ska veta vad som är bäst för en själv blir jättejobbigt.

Beroende på hur man värderar sin tid är det min åsikt att det kan mycket väl vara värt att outsourca genom att anlita en rådgivare. Detta med hänsyn till den tid man annars skulle spendera på att själv lära sig det som behövs och inte minst på grund av de misstag man eventuellt skulle göra på grund av att man har bristfällig information. Särskilt viktigt är det att välja en rådgivare som har incitament att ge dig råd som är bra för dig. Det syns genom hur de får sin inkomst. En som tar betalt per timme eller per besök har inga incitament att ge dåliga råd. Men oavsett vem du vänder dig till, se till att du vet vad du vill få ut av det.

1 gillning

Vill du ha RIKTIGA proffs, inte några fjantar med backslick, utan kostymbeklädda män som säger ”som sådant” i var och varannan mening tycker jag du ska kika på de svenska investmentbolagen. Köp en korg av dessa eller Spiltans fond och luta dig tillbaka i favoritfåtöljen medan pengarna växer.

2 gillningar

Som många andra varit inne på innan ang. En banks oberoende eller ej är det självklara: de vill tjäna pengar. Hur gör de det? Genom avgifter. Det finns alltså en solklar vinst för en bankman att dumförklara någon som väljer att flytta sina pengar och där med inte betala avgifterna.

Såhär brukar jag tänka: ”Om inte de tar betalt för att hjälpa mig är jag och mina beslut produkten de tjänar pengar på.”

1 gillning

Jag som jobbar med IT-utveckling ser i princip all automatisering som robotar. Det centrala med en robot är att man har plockat bort människor från processen. Sedan behöver robotar inte vara avancerade. Till exempel tycker inte jag att robotar behöver göra några egna analyser.

I min värld så är det lite detta man betalar för när man väljer lysa. Ett system kommer alltid att agera rationellt, det gör inte en människa. Min bestämda uppfattning är att det som belönas är det rationella och inte det emotionella när man håller på med investeringar.

3 gillningar

Har en kompis som är rådgivare… han säger ju att han är ju banksäljare. =) Hittades sambons Swedbank Robur -utdrag från 2018 och jag föreslog att det skulle avslutas och flyttas till Avanza. Där sålde hon kapitalinvest-fonden och just nu så har värdet fördubblats. Tack vare @janbolmeson.

Hade jag blivit bemött av rådgivaren hade jag bett personen dra åt … Mina pengar, han får sin lön från mina pengar. Jag tycker att du flyttar allt till Avanza. Sen ringer du ett samtal till rådgivarens chef och berättar hur du har blivit behandlad.

Lysa är busenkelt, men eftersom det ändå är en hel hög med pengar du har så är det bra att kontakta en oberoende rådgivare då dessa inte säljer fonder, utan sin expertis.

3 gillningar

Jag kan hålla med @D.H angående www.smaspararguiden.se, efter att ha plöjt typ alla rikatillsammans podcasts på några veckor behövde jag någon att bolla med (främst pensionssaker) och tog in Småspararguiden (Andreas Runnemo) och blev väldigt väldigt nöjd. Tror inte dem formellt får kalla sig investeringsrådgivare (av försäkringsskäl) men jag fick väldigt mycket ut av min timme med honom. Han tar betalt per timme, så han har inget att tjäna på att rekommendera dig dyra fonder. Hans mailsignatur om du är intresserad:

Andreas Runnemo

Co-founder & CEO
+46 (0) 700 83 81 74

Småspararguiden

smaspararguiden.se

1 gillning

Får man vara nyfiken och fråga vad han tog per timme?

@Tomas88 när jag gjorde det för inte för länge sen kostade det 1750 SEK per timme, då hade jag mailat frågor i förväg som han svarade på i mötet och sen tog han anteckningar och skickade efter. Anteckningsdelen är inte formella ”lägga en timme ytterligare på att skriva ner vad vi pratade om” utan mer snabba anteckningar av honom under samtalet. Jag fann dem dock ändå väldigt givande. Vi hann med massor på en timme.

Helt klart värt priset!

5 gillningar