Synpunkter på långsiktig barnportfölj

Hej tänkte öppna en barnportfölj och har efter att läst runt lite här på forumet och lyssnat på avsnitt 99 skissat fram följande förslag. Tanken är att sätta in runt 1000kr varje månad, och sedan peta i bland fonderna så lite som möjligt.

Global Passivhink (50% av kaptial)
Länsförsäkrningar Global Indexnära

Sverige Passivhink (30% av kapital)
Plus alla bolag sverige index
Plus småbolag sverige index

Lekhink (15% av kapital)
Avanza world tech by TIN
Swedbank Robur Ny Teknik A

Undrar lite värför ska man ha lekhink i barnportföljen? Man behöver inte leka med barnets pengar långsiktigt :+1:. Det kan man hoppa över. :+1:

Kanske lekhink var lite fel benämning, men jag tänker en lite mer spetsig fond som är mer inriktad mot teknik.

Mina synpunkter:

Minska innehav i Sverige till 10-20%
Byt ut teknikfonderna mot tillväxtmarknader och globala småbolag.

Jag gillar basportföljen för riktigt långsiktigt sparande. Den är väldigt bred och billig och förmodligen väldigt svårslagen om man vill vara passiv.

70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Bra synpunkter men jag har gärna kvar spetsportföljen till viss del men förändrar portföljen lite :slight_smile: Känns detta som en förbättring?

Version 2:

Global Passivhink (70% av kaptial)
60% Länsförsäkrningar Global Indexnära
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Sverige Passivhink (20% av kapital)
10% Plus alla bolag sverige index
10% Plus småbolag sverige index

Spetshink (10% av kapital)
5% Avanza world tech by TIN
5% Swedbank Robur Ny Teknik A

Ja, kanske lite förbättring. Det handlar nog mest om personligt tycke och smak kring portföljuppbyggnad. Du saknar fortfarande t.ex tillväxtmarknader i din portfölj. Teknik brukar vara ganska tungt i t.ex globalfonden redan där de största innehaven oftast består av teknikföretag.

1 gillning

Aktiva dyra branchfonder är inte skapade för att spara långsiktigt. Det finns ingen som vet hur de sköter sig på 1-3-5-10 årssikt. Du har tillräckligt teknik i global indexfonden och det räcker för långsiktigt sparande 100% LF Global indexnära eller 100% Spp aktiefond global. Det är allt vad man behöver för att bli nöjd långsiktigt. Smidigt och enkellt,billigt :+1:.

1 gillning

Det är nog sant men jag tänkte se över den delen av portföljen månadsvis när jag gör nya insättningar.
Vill ha stabil bas men även lite spets för att förhoppningsvis få en liten extra skjuts.

Om man nu har tillräckligt med teknik i Globalfonden, vad skulle du rekommendera i “spetsportföljen”.

Spetsen skulle jag säga utgörs av småbolagsfonderna. Teknik och andra branschfonder anser jag handlar om ren spekulation och hör hemma en lekportfölj och inte i det sparande som man vill ska vara tryggt, stabilt och långsiktigt. Men det är min personliga åsikt. :slight_smile:

5 gillningar

Vet inte om jag skulle säga att det är en rekommendation, men jag har 5% av mitt långsiktiga sparande i AUAG silver Bullet via Savr.
Resten ligger i indexfonder.