Ta bolån eller köpa utan lån?

Hej,

jag har en fundering på om man ska köpa en lgh i Stockholm utan att behöva ta lån eller om det är bättre att ta ett bolån på 50% av lghn och sedan ha resten av sitt kapital på börsen.

Sätter jag in hela belopet för en lgh så tar jag en risk i att jag litar på marknaden.

Men tar jag ett lån och räntan går upp är ju det också en risk.

Hur borde man tänka om det ändå finns möjlighet att köpa en lgh i Stockholm utan belåning,

Jag tänker mig att boendet är en form av sparande, liksom börsen. Bra att diversifiera då. Jag skulle därför satt 50-65% i lägenheten - exakt hur mycket beror på din ekonomi i övrigt - och därigenom dra nytta av rekordlåga bolåneräntor. Bolånet fungerar ju som en hävstång på ditt investerade kapital i bostaden.

Resten av pengarna skulle jag sen placera på börsen i enlighet med din sparhorisont och vid behov spara en mindre summa som buffert på sparkonto (ifall du inte redan har). Låter rimligt?

Upptäckte att jag skrev fel, menade att ha en belåningsgrad på 50-60% (dvs stoppa in 40-50% i kapitalinsats) och kunna använda resterande till andra placeringar.

Du gör en liten tankevurpa här tror jag. Det spelar ingen roll om du har bolån eller inte, du har ju redan köpt lägenheten för ett visst pris och kommer att förlora lika mycket pengar om bostadsmarknaden går ner oavsett om lägheten är belånad eller inte.