Jag är företagare och har med kompletteringsregeln tagit ut rätt hög avsättning till tjänstepensionen.
Jag har kanske 35 år kvar tills det är dags att påbörja uttaget.
Så klart får jag helt magiska siffror när jag använder ränta på ränta- snurran här på sajten.
Om alla stjärnor står rätt beräknar jag med att få en tjänstepension runt dagens brytpunkt, ca 45.000kr per månad.
Resultatet i räntesnurran är så klart med dagens penningvärde. Men om det penningvärdet minskar pga inflationen, Kan man då tänka att pengar är skyddade mot inflation på börsen och att jag kommer få en annan summa som är motsvarande 45.000kr i framtiden?
Inflation får man räkna bort från avkastningen, avkastningen på räntesnurran är utan hänsyn till inflation (om du inte väljer att den ska ta hänsyn till inflation).
Kan inte säga att pengarna är “skyddade mot inflation” på börsen, alla pengar utsätts för inflation oavsett var dom är investerade, däremot så kan tillgången dom är investerade i öka mer än vad inflationen är och du får då en realavkastning.
Men summan du kommer få i framtiden kommer vara det som står i räntesnurran om avkastningen blir den du skriver in, pengarna kommer inte öka mer av sig själv än vad avkastningen från börsen ger
Jag brukar dra bort 2% från avkastningen helt enkelt. Sägs det att börsen går upp 7% per år så matar jag in 5% och får inflationsjusterade värden som resultat.
Nu finns inga garantier på att inflationen blir just 2% men det är ju i alla fall tanken att den ska vara det.