Prognosränta tjänstepension

Hej!

Jag tar äntligen tag i att placera min tjänstepension. Jobbar som läkare i region och har avtal AKAP-KR. Jag vill välja en fondförsäkring istället för den förvalda tradionella försäkringen. På pensionsvalet listas förutom rörlig avgift och historisk avkastning även prognosränta. Förstår inte det senare - på en del av försäkringsbolagen står det 0, och andra upp till 2,75%. Vad innebär det? Hur stor vikt ska jag lägga på det när jag väljer? Det kliar i hela mig när jag ska försöka förstå detta, så om någon också rakt av vill säga till mig vad jag borde välja tas det tacksamt emot. Är 39 år och jobbar 100%.

1 gillning

Sök hos småspararguiden, så har de troligtvis ett rakt råd till vad du bör välja för ditt avtal.

1 gillning

Med en högre prognosränta så vågar man betala ut mer av pengarna tidigt (om man t.ex tror att man kommer avkasta 10% om året och ska ta ut kapitalet över 10 år, så kan man ta ut lite mer än 1/10 första året, eftersom kvarvarande pengar växer till sig)

Prognosräntan handlar alltså egentligen inte om hur mycket pengarna växer (även om det är kopplat till risktagandet) utan mer om hur man gör uttag av pengar, baserat på en riskkalkyl kring att pengarna tar slut för snabbt givet förväntad avkastning.

Om du förvaltar kapitalet själv har inte bolaget kontroll över dina investeringar och kan då köra fegvarianten och inte göra några antaganden om hur ditt kapital kommer växa och därför bara räkna på ett rent propertionellt uttag av pengarna utan antagande om tillväxt (dvs 0% prognosränta). Om bolaget däremot förvaltar så vet de vilken risknivå de på sina investeringar och vilken förväntad avkastning de kan räkna med på lång sikt, och således sätta en prognosränta.

2 gillningar

OK! Tack snälla!

Är det rätt att se det som något som skulle kompensera inflation när pension betalas ut?

Man måste också titta på livslängdsantagande som kommer också påverka hur mycket man får i pension inte bara avkastningen.