Jag är känslig för nedgångar eftersom jag vill behålla risknivån i min övriga aktieexponering.
Jag vill därför ta högre risk med avkastningen på min ränteplacering för att ha chansen att avkasta mer på den än den usla ränta som bankerna erbjuder.
Nedsidan är garanterat begränsad till räntan R*X jag skulle ha fått på mitt sparkonto, men uppsidan är i teorin obegränsad med hävstång via optionsplaceringen.
En köpt option (både call och put) sjunker mycket riktigt när räntan ökar, men det gör även en lång räntefond.
Den huvudsakliga risken i en option är dock inte räntan utan volatiliteten i dom underliggande aktierna.
Det är sant att man betalar med likviditet när man låser pengarna på sparkontot för att få högre ränta, men man kan även låsa på kortare löptid och få loss mindre pengar om likviditet är viktigt.
Tanken är ju inte att använda bufferten här utan övrig ränteplacering i portföljen, så man ska inte behöva göra uttag med denna strategi.
Det finns ofta en naturlig skepsis till optioner erbjudna till retailkunder (eftersom spreaden är ofta är högre än för institutioner) och produkterna kan tyckas komplexa för småsparare.
Angående strategi för att välja köp/säljoptioner anser jag att man kan ha två vyer.
-
Se optionsplaceringen som en tail-risk hedge. Dvs man köper många billiga put-optioner som är väldigt långt out of the money (dvs lösenpriset ligger långt under nuvarande kurs).
Om aktiemarknaden skulle dyka långt, så kommer man få mycket bra med betalt. Detta kommer (till viss del) offsetta dom förluster man får i sin övriga aktieportfölj och därmed utgöra en bättre krockkudde än originalplaceringen i räntor. -
Köpa at-the-money call-optioner och hoppas på att aktiemarknaden når sin förväntade överavkastning mot räntor över tid, och därmed få högre avkastning än sin ränteplacering.
Enda sättet att förlora den (låga) alternativa ränteavkastningen är om aktiemarknaden går begränsat dåligt så att optionerna förfaller värdelösa, men detta scenarie är man inte så bekymrad över eftersom du inte hamnar i situationen där din portfölj sjunker mycket i värde (vilket var originaltanken med aktie/ränteportföljen till att börja med).