Jag skulle behöva ta ut 30.000kr, aktierna rör jag ej, för då måste man väl vänta x antal dagar för att inte åka på avgift?
Men hur fungerar det med mitt räntekonto? Det är nordax räntekonto med 3,75% på avanza. Dom pengarna kan jag väl ta ut direkt utan någon avgift? Fritt fram eller?
Är det inte ett låst sparkonto med bunden ränta samt fria uttag så är det inga problem. Har du bunden ränta och låst på x antal månader/år så tillkommer oftast straffavgift.
Kreditränta innan avräkning är klar är ju knapp mätbar i sammanhanget och ska inte avgöra om du använder pengar på sparkonto eller säljer av aktier.
Om den räntan är, säg, 5 %, så betyder det att räntekostnaden kommer vara 8kr om det blir 2 dagar. Du har ju dock samtidigt kvar alla pengarna på sparkontot och där har de givit 6 kr i ränta.
Med andra ord, ditt beslut som du baserar din tillgångsallokering på baseras på att du vill spara 2 kronor kortsiktigt?
Straffavgift för att sälja aktier? Inte hört talas om, men är inte så insatt i handel med enskilda aktier. Men du kan ju såklart åka på t.ex vinstskatt om det är på depå. Ligger det på ISK så beskattas hela beloppet. Men det lär ju vara courtage vid köp och sälj av aktier.