Ta ut pensionsparande

Hej

Jag har ett pensionssparande som min arbetsgivare betalade in till för några år sedan hos Länsförsäkringar. Just nu betalas det inte in något alls, och summan ligger på runt 70000kr. Är det lätt, och är det att rekommendera, att ta ut pengarna och stoppa in dem på ett ISK istället?

1 gillning

Om det är tjänstepension så är dom låsta till just tjänstepensionslösningar. Dock kan det finnas flytträtt så att du kan administrera dom själv via Avanza eller dyl.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Excelmall för uttagsstrategier, finns det?

Hittade den här sidan hos Skatteverket:
Avslut av pensionssparande i förtid | Skatteverket
Det verkar som att när när beloppet är över ett prisbasbelopp, 47.600 kr 2021, får man bara ta ut vid obestånd, allvarlig livshotande sjukdom eller liknande.

Utöver det som Skatteverket skriver tillkommer villkor för det specifika pensionssparandet som kan hindra förtida uttag.

Det pågår ett arbete med ökad flytträtt mm, men vet inte om det kan påverka de här aspekterna.

Fr.o.m. april sätts ett tak på 600 kr för flytt av tjänstepension (idag kan det kosta % av insatt kapital beroende på hur länge det legat där). Det förutsätter dock att villkoren tillåter flytt. Jag har t.ex. en påse med TJP från en tidigare anställning i Skandia UTAN flytträtt. Det får jag bara leva med… :slight_smile:

Påsen i Skandia kan ha en del som är flyttbar, det beror på hur länge inbetalningar gjorts. Jag har en påse också och har fått det beskedet. En förutsättning är dessutom att du behöver få försäkringen överförd från din tidigare arbetsgivare till dig personligen, du kan få rätt blankett för det från Skandia.