Tack så mycket Rikatillsammans!

Bloggaren Sparo har en matbuget på 625kr /månad. Det verkar vara lägstanivån man kan komma till.

2 gillningar

Med den budgeten klarar jag inte av att betala mitt beroende av chips, läsk, glass och öl :person_facepalming::rofl:

Kanske något jag behöver fundera över :thinking:

1 gillning

Kul och stort Grattis :partying_face:!

Impad av nyttig och billig matbudget på 150kr/veckan. Hur gör man?

Vid 25 hade jag fullt upp med att betala ränta för bostadsrätt och städhjälp, hade inte en tanke på det där med sparande. Då kändes det som att jag visst kunde hålla på till 65, det fanns ju så mycket att lära sig och testa sina gränser!

Nu många år senare har jag prövat det mesta jag vill i jobbväg, som tur var har vi alltid levt under våra tillgångar så det fanns redan en bra summa pengar när vi på allvar började vårt FIRE mål.

1 gillning

Oki, jag var nog inte helt tydlig gällande mina matvanor. Eftersom jag kört på OMAD, dvs äta en stor måltid per dag sedan några år tillbaka så äter jag nog generellt mindre än andra människor. Ägg, grönsaker som t.ex spenat, grönkål, broccoli, bönor, linser, oliver, hampafrön, chiafrön, nötter, etc, kyckling, det som man finner på svinnhyllan i butiker(gör att man får lite variation). Det som kan vara svårt är väl att vissa dagar komma upp i proteinbehovet som kroppen behöver(speciellt då jag även tränar mycket) och man måste även vänja kroppen att klara av att äta en stormåltid per dag. Jag supplementerar med fiskolja och magnesium dagligen också.

3 gillningar

Planen har hela tiden varit att kunna leva ett liv där jag kan göra det jag vill utan att behöva oroa mig för det ekonomiska. Jag planerar att resa mycket resten av livet när pandemin är över. Eftersom jag planerar att vara utomlands större delen av tiden så har jag såklart planerat en ganska rejäl budget utifrån detta också. Jag tror det är upp till var och en hur man vill leva. Men personligen skulle jag nog inte kunna leva ett liv och snåla och inte kunna göra alla roliga saker man vill göra innan man dör. Men visst är det en omställning att ha levt jättesnålt till att kunna göra allt det man vill göra i livet :slight_smile: Men jag ser det bara positivt. Jag dessutom gjort en totalvändning i livet frän när jag var ung och alltid skulle ha allt det senaste av allt och köpte på mig massa skräp. Upplevelser är det enda som jag prioriterar i livet just nu :slight_smile:

2 gillningar

Jag äter enligt OMAD också. Dvs en stor måltid per dag. Jag borde nog varit lite tydligare :slight_smile: Jag är rätt övertygad att man kan komma ned även under 150 kr / vecka om man verkligen vill. Men risken är väl att det slår på hälsan isf.

1 gillning

Jadu, teoretiskt så tänker jag mig att någon skulle såklart kunna hacka sig in på alla ställen där jag har pengarna och komma åt mina tillgångar. Men det gäller ju även vanliga banker så jag vet inte om man kan gå runt och oroa sig så mycket över det. Jag har sett till att göra så mycket som jag kan för att säkra mina tillgångar(2FA med hårvarunycklar, delar av kryptovalutorna i hårdvaruplånböcker etc), men inget är ju 100 % säkert såklart. De delar av mina kryptovalutor som jag har i plånböcker online så har jag valt en stor välkänd aktör som även betalar tillbaka ens kryptovalutor ifall de blir hackade. Bra fråga gällande avkastning och skatt ! Självklart måste man på grund av detta ha bättre avkastning. Men är man påläst och vet vad man gör så har 30% skatt inte så stor påverkan jämfört med förmågan till hur mycket avkastning man kan få för ens investeringar i kryptovärlden. Jag kan ju även påpeka att jag haft en hel del tur eftersom jag var såpass tidigt ute med att investera i t.ex bitcoin.

Edit: Glömde svara på din fråga gällande årskostnader. Men om jag skulle bortse från framtida årliga avkastningar och se vad jag har just nu så är det ca: 40 års levnadskostnader (där jag räknar med att jag är ute och reser större delen av tiden + hyra, el, värme, bredband, försäkringar etc för min nuvarande lägenhet)

2 gillningar

Vad (hur?!) äter du för nyttigt för 30 kr om dagen? Blir nyfiken och inspirerad.

Stort grattis till din framgång! :smiley:

1 gillning

Jag citerar från mitt tidigare svar:

Oki, jag var nog inte helt tydlig gällande mina matvanor. Eftersom jag kört på OMAD, dvs äta en stor måltid per dag sedan några år tillbaka så äter jag nog generellt mindre än andra människor. Ägg, grönsaker som t.ex spenat, grönkål, broccoli, bönor, linser, oliver, hampafrön, chiafrön, nötter, etc, kyckling, det som man finner på svinnhyllan i butiker(gör att man får lite variation). Det som kan vara svårt är väl att vissa dagar komma upp i proteinbehovet som kroppen behöver(speciellt då jag även tränar mycket) och man måste även vänja kroppen att klara av att äta en stor måltid per dag. Jag supplementerar med fiskolja och magnesium dagligen också.

1 gillning