Tack så mycket Rikatillsammans!

Jag har länge snokat runt på forumet utan att vara en registrerad användare. Jag vill tacka för alla kloka människor och all värdefull information som hjälpt mig och många andra otroligt mycket. För två månader sedan så blev jag ekonomisk fri vid 35 års ålder och det känns otroligt bra måste jag säga ! :blush: Dags att börja beta av de 200+ mål som jag har på min bucket list :smile: :tada:

Började spara ganska sent i livet, vid 25 års ålder. I början så spekulerade jag vilt i olika bolag och aktier och det var väldigt chansartat och inte så mycket tanke bakom. Detta resulterade i att det gick jämnt ut med vinster och förluster. Efter att ha snokat runt på rikatillsammans diverse andra ströforum så förstod jag fördelarna med bla. globala indexfonder och diversifiering av ens investeringar. Då jag även har en akademisk bakgrund inom bla. matematik och datateknik så blev jag även intresserad av blockkedjor och kryptovalutor och valde att investera en väldigt liten del av portföljen som en slags lekhink i detta. Mitt mål har alltid varit att allt som jag investerar ska kräva minimalt underhåll. Även om jag har har större delen av investeringarna i globala indexfonder så är det just mina investeringar inom kryptovalutor som gett bäst avkastning(inte helt oväntat kanske).

Så än en gång så vill jag tacka alla på forumet för alla bra diskussioner och all värdefull information som finns tillgängligt :hugs:

23 gillningar

Grattis till ekonomisk frihet! :slight_smile:

1 gillning

Grattis och lycka till. :+1::hugs::1st_place_medal:
Ps.
Hoppas att du glömmer inte bort sälja allt i kryptovalutor "luft"och stoppar det i Global indexfonden trygg hamn. :rofl::hugs::+1::1st_place_medal:.

Tur har man inte varje dag. Bara ta emot och se glad ut. :grin:

8 gillningar

Stort grattis! Se till att fira ordentligt! :partying_face:

2 gillningar

Grattis! :partying_face:

2 gillningar

Fantastisk utveckling, gratts. Får man fråga vad du planerar göra med mesta av din tid och hur du tänker inflationssäkra tillgångarna?

2 gillningar

Spännande! Grattis!
Kan du inte berätta lite mer om hur ditt liv ser ut och hur resan har varit. Jag tycker detta är inspirerande!

2 gillningar

Vad roligt för dig, grattis! :smiley: Men du… “sent i livet”, vid 25!!! Tillåt mig småle. :wink:

8 gillningar

Haha, jag kan hålla med dig om att kryptovärlden och kryptovalutor är rena vilda västern, banditer och fällor finns överallt :rofl: :joy:. Men skämt och sido så finns det också seriösa aktörer och även seriösa investeringsmöjligheter, men det kräver också att man initialt lägger ned mycket tid på att dels sätta sig in i tekniken och även det detektivarbete som krävs för att hitta guldkornen bland allt skräp :coin:

2 gillningar

Absolut. När det gäller att spendera min tid så har jag så mycket saker som jag vill göra att jag vet inte hur jag ska hinna med allt. Men just nu när pandemin begränsar en rätt mycket så är det väl framförallt att bli mer involverad i effektiv altruism rörelsen, lär mig spanska, franska, portugisiska och diverse andra språk inför resor(när länder öppnar upp igen), utveckla mjukvarulösningar för web3, utvecklas i diverse områden inom matematik etc. När pandemin är över så är tanken att jag ska spendera en stor del av min tid att resa runt i världen.

När det gäller inflationssäkra tillgångarna så är det något jag inte direkt behöver tänka på. Jag rör knappt mina investeringar, det gäller både inom kryptovärlden och även det som jag har investerat i aktiefonder. Mina tillgångar är uppdelad i 4 delar:

1: Aktiefonder (mestadels globala aktiefonder) - 70 %
2: Investeringar i kryptovärlden - 15%
3: Stablecoins som jag kan använda för att investera vid eventuella börs/krypto-krascher - ca: 5 %
4: Pengar på sparkonto för levnadskostnader för några år och oförutsedda utgifter - ca: 10%

En gång per år så plockar jag ut(oftast från mina kryptoinvesteringar) levnadskostnader och lite extra för ett år framåt. Jag fyller även på hink nummer 3 som så behövs. I övrigt så rör jag knappt mina investeringar. Ifall någon marknad kraschar eller gå ned mycket så ser jag alltid till att investera. Jag brukar enbart bestämma hur stort belopp jag ska investera vid kraschen och sen delar jag upp totalbeloppet i 5-10 mindre summor som jag investerar under en tidsperiod(eftersom det är omöjligt att förutse när botten är nådd).

Det mest jag gör är väldigt enkelt och det är mitt mål också :grinning:

2 gillningar

Imponerande, grattis!

Hur mycket har har du fått försaka under dessa år för att komma hit?

Går det att på något sätt beskriva hur mycket din situation nu beror på startsituationen för 10 år sedan, resp månatligt sparande, resp god utveckling? Du behöver så klart inte ange summor el dyl. Men genom att… ja, jag vet inte själv hur du skulle kunna göra det… men du förstår kanske vad jag är ute efter så får du svara på det sätt som känns bäst.

Än en gång, grattis.

1 gillning

Utan att gå in på exakta detaljer så kan man väl säga så här. Har haft ett välbetalt jobb i en storstad. Valde att bo i en liten etta i en förort med låga avgifter lite utanför stan. Sparat nästan varenda krona jag kunnat. jag har var extremt sparsam och snål helt enkelt ! :rofl: Men det har också gjort att jag kunnat lägga undan 20000-25000 kr per månad i investeringar. Jag är mån om min hälsa och alltid valt att äta nyttigt. Min matbudget var 150 kr / vecka och enbart nyttig mat. Blev en hel del besök på diverse svinnavdelningar i mataffärer :rofl: Transport var antingen promenader eller cykel. Det är klart att det fanns enstaka tillfällen man fick göra undantag. Men är man snål och lever billigt så går det snabbare än man tror :rofl: Problemet nu för tiden är väl att jag levt så snålt såpass länge att jag får anstränga mig för att inte snåla nu när jag inte har ett behov av det :rofl:

2 gillningar

Grattis!

Får man fråga hur mycket du levt på tidigare per månad och hur mycket du tänker att du ska leva på framöver? I min egen plan tänker jag att jag vill ha samma levnadsomkostnad efter FIRE som nu.

Grattis :blush::beer:, själv har jag bara hållit på med börsen i några månader, men är väldigt inspirerande och kul att höra en framgångssaga :+1:

Det är ju vad han har. :slight_smile:

Jag kan känna samma sak, fast jag inte är där (än). Jag ser just nu bara besparingar om jag skulle sluta jobba. Jag kan kränga iväg bilen, jag behöver inte vissa försäkringar, jag kan välja att resa på lågpristider osv.

Jag kan självklart också lägga dessa sparade pengar på saker jag vill, exempelvis nå’n vettig resa eller liknande. Men faktum kvarstår, jag skulle kunna leva lika billigt och vara tillfreds. Jag upplever att mycket konsumtion görs för att motverka förlusten arbetstiden utgör. (lite förenklat)

3 gillningar

Imponerande! :+1:

Fastnade för ”liten etta med låg avgift” och ”nyttig mat för 150 kr/vecka”. :hugs:

Jag har svårt att förklara känslan jag får, men jag blir supermotiverad. Jag vill också! :slightly_smiling_face:

Det lockar med ett litet, enkelt, billigt boende, och låga kostnader. Har kollat runt lite, men inte hittat något bra. Har nu en boendekostnad på ca 8500/mån (inkl värme och vatten, el och försäkring tillkommer). Får helt klart leta vidare!

Nyttig mat för 21,50/dag? Kan du ge exempel på en dags mat? :smiley:

:+1::sunny::hugs:

4 gillningar

Förlåt, förstod inte ditt svar? Menar du samma omkostnader nu som tidigare? I så fall missförstod jag. Eller kanske uttryckte mig dåligt. Tyckte han skrev att det skulle vara svårt att öka kostnaderna. Jag menar nog önskade kostnader framåt. Tänkte lite apropå senaste poddavsnittet om att det är svårt att förändra beteendet och jag förstod det som att ts ville just detta och tyckte därför att det var intressant.

1 gillning

Jag menar så här: Om man idag tjänar X och lever på t ex X/3 samt sparar 2X/3 så har man ju satt en levnadsnivå som fungerar. Du uttryckte att du ville behålla den. Då är det ju inte svårt.

Men det är nog mer som du säger, att man vill öka levnadskostnaderna till en anpassad, men ändå utökad konsumtion. Om man i mitt exempel ovan tjänar 45k, lever på 15k och sparar 30k så kanske man kan öka till 20k eller 25k för den delen, men man behöver inte bränna alla 45k och därmed klarar man sig på mindre.

Har man räknat på FIRE på sina levnadskostnader på 15k så pratar vi om 3750k i pengabinge. Planerar man för eventuellt ökat uttag, typ 20k så behöver ju pengabingen vara 5000k.

Allt är ju matematik. Men en sparsam livsstil leder ofta till minimalism och annat också, då uppstår svårigheten att bränna stålar. :slight_smile: De flesta FIRE-entusiaster räknar nog på en större pengabinge än 25 gånger levnadskostnaderna. Men som jag var inne på så “slipper” man ju saker kopplade till arbete: fackavgifter, a-kassa, eventuella dyra transportmedel, tvång på semester under klassiska lov etc.

Hoppas det blev klarare. :smiley:

1 gillning

Grattis! Verkligen tidigt i livet också :grinning: Har du lust att säga nått om varför och om vad du ska göra ?

1 gillning

Grattis! Jag tyckte jag var sen med att börja spara på börsen vid 32 :sweat_smile:

Jag är nyfiken på att höra hur just du definierat “ekonomiskt fri”. Du behöver inte ange någon specifik siffra i kr (såvida du inte vill) men typ hur många årskostnader handlar det om. Vad bestämde gränsen där du gick från “inte ekonomiskt fri” till “hoppsan, ekonomiskt fri” ? Vad skulle teoretiskt sett behöva hända för att du inte längre skulle vara det?

Sen en liten fundering gällande krypto… Jag föreställer mig att man behöver ha högre avkastning på krypto eftersom de skattas högre än motsvarande investeringar i ISK. Är detta något du tänkt på eller tagit höjd för?

1 gillning