Vet det här med bolåneförhandling med banken varit uppe tidigare men skulle ändå vilja fråga forumet.
Förusättningar har haft 3 års bundet bolån till 1,15 % ränterabatt har här varit 0,49%.
Belåningsgrad när detta lån togs var 85%.
I samband med ovanstående bytade jag bank till SEB flyttade även tjänstepensionen dit. (Ändrade direkt till LF global inte entrélösningen) Flyttade också ett mindre månadssparande dit.
Bundna räntan löper ut i slutet av februari.
Jag har idag högre lön och belåningsgrad idag är ca 73%.
Just nu är det rörligt som är aktuellt vill inte binda pga vill ha möjlighet lösa i förtid byta bank osv.
Min taktik:
Steg 1.
Ringa SEB ibörjan januari säg jag vill förhandla en bra rörlig ränta och att jag inte kan se annat än att jag vill ha under deras snittränta precis som sist särskilt då jag nu är mindre riskfylld kund för banken än då.
Göra klart att om de inte ger mig en bra ränta bytar jag bank (inkl flyttar tjänstepension).
Steg 2.
Även om jag får ett bra ränteförslag avslutar jag samtalet med att begära ut ett amorteringsunderlag för att se om det kan trigga en motreaktion att ge mig ett ännu bättre förslag?
Jag är amatör på sånt här ge mig gärna feedback vad missar jag?
Är det att föredra att prata med SEB centralt på telefon eller att boka personligt möte på lokalt kontor? Bor på landsbygden.
Mycket tacksam för ALLA invändningar.