Hej
Är ny här på forumet…mycket kloka inlägg och trevlig ton
Är imponerad av att så många verkar vara så långsiktiga med sitt sparande. För min egen del är det ganska nyligen jag började tänka i på att spara o investera för framtiden. Innan dess var filosofin att så länge det finns lite pengar på sparkontot så lever vi (familjen) upp resten. Sent skall syndaren vakna.
Är 48 år nu och lusten att hoppa av ekorrhjulet växer ständigt och barnen är snart vuxna… Ca ett år den jag hörde talas om FIRE.
Jag kommer nog inte lyckas spara ihop tillräkligt med skattade pengar, men jag har ett vilande AB med ca 10milj fritt kapital. Sedan ca 3 milj i tjänstepension som fylls på med 40k/mån (via min anställning). Privat ca 500k (ISK) med 10k/mån sparande.
Levnadskostnader idag, 40K/mån
Tror ni det är en rimlig tanke att nå FI vid 55? Eller kanske tidigare?
Fins det någon här som har tips på hur jag skall hantera pengarna i AB? Skatta ut dem eller plocka utdelning…
Jag har ingen aning om hur pengarna i ditt AB kan bidra men Vi var i en liknande situation för 6 år sedan. Ungefär samma startkapital men lägre kostnader och större sparande och vi kommer troligen kunna ta FIRE nästa år vid knappt 56 års ålder. Vi har kostnader på drygt 30K och sparar drygt 20K. Det är ju bara ca 12-13 år som ska överbryggas fram tills den vanliga pensionen.
Utdelning varje år enligt förenklingsregeln fram till det år du trädat färdigt och avveckla då bolaget till 25% skatt skull jag tippa på är det bästa med dagens regelverk.
Kapitalet i AB ligger delvis investerat i en KF antar jag?
Avkastning på det och samtidigt månadspara 10tkr bör ge en rejäl boost på 7 år.
Några frågor.
Är det tänkt att du ensam ska gå tidigare eller är det för 2 personer pengarna ska räcka?
Vilka årliga utgifter räknar du/ni med efter pensionen? Kommer de ligga på samma summa?
Vilket utdelningsutrymme har du i bolaget?
Räknar jag på 40 tkr/ månad så behövs 12 mkr i kapital enligt 4%-regeln.
Nu har du minst 10 mkr enligt det du angett (25% skatt på bolaget räknat högt).
Med en halv mille i pensionsavsättning och 120 tkr i privat sparande per år bör du kunna gå när du är 49-51 år om börsen inte blir sur.
Tack
Precis, kapitalet ligger delvis i KF, ca hälften.
Att skatta ut pengarna via ”träda” verkar vara vanligt, dvs betala 25% skatt och ta över kapitalet privat.
Bra tankar där, om fem år är nog barnen ute. Frugan har väldigt lite att bidra med förrän ålderspension om hon slutar innan. När jag nämnde 40k utgifter är det för oss båda.
När det gäller utrymme för utdelning så använder jag förenklingsregeln idag, ca 200k per år. Allt kapital i AB är utdelningsbart, det kommer från en gammal företagsförsäljning.
Andra kan svara på företagsbiten bättre än jag, men jag vill ändå lämna tipset att sätta dig/er ner och räkna-räkna-räkna på hur du/ni vill att det ska fungera.
Är man ärlig mot sig själv om drömmar, inkomster, utgifter och behov så får man snart en hård siffra på papper och kan sedan ta ställning till om det fungerar eller ej.
Men som @FireSwede är inne på så är låter det spontant görbart. Men se det som mer än matematikövning.
Räknat på 4% realavkastning på nuvarande kapital ger ~14M netto. Till det kommer du även spara ~3M netto (vilket också kan generera avkastning under dessa sju år). Det innebär att du rimligtvis kan hamna på ~17M vid 55 år. Det bör ge dig runt 42k netto per månad om du räknar på 4% (och 1% ISK-skatt). I snitt bör det gå vägen.
EDIT: Allmänpensionen ej medräknat här, men då du går såpass sent som 55 hade jag även räknat med den genom att höja uttaget något.