Vad händer om fler länders banker skulle få samma inställning till krypto som svenska banker eller om stater runtom i världen skulle börja få den inställningen och tex lagstifta förbud för banker, affärsverksamheter etc att på något sätt ha samröre med kryptovalutor?
En av de upplevda fördelarna med krypto som jag förstått är staters och bankers mindre kontroll och insyn.
Varför skulle banker och framförallt stater runtomkring i världen tillåta att en ekonomi den inte har någon insyn och betydlig sämre kontroll över bli för stor? Om det skulle ske finns det fortfande värde krypto som valuta? Kontroll över ekonomiska system och straffsytemet är väl ändå helt essentiellt för ett lands styre att kontroll över? Missar jag något uppenbart här? För mig känns den risken tämligen stor och börjar det ske blir inte kryptovalutor istort sett värdelösa väldigt snabbt då?
Det är en myt att man inte har insyn i krypto. Och kontroll uppnår man med regleringar.
EU har infört nya kryptoregler (MICA). Schweiz har bra regler. UK planerar nya regler.
Regler för KYC och AML gäller även krypto. Och snart införs regler (CARF/DAC8) som kräver att kryptobörserna i EU och OECD måste rapportera till skattmyndigheterna.
Att reglera en marknad innebär att erkänna marknaden.
1 gillning