Tankar om att flytta till värmen

Många av dessa territories (de flesta?) är dock inte med i Schengen.

Schengen är inte så relevant när man talar om migration, utan då är det relevanta att EU:s fria rörlighet bara sträcker sig till vissa kolonier. Vad jag förstått ska dock till exempel franska Polynesien ändå vara väldigt välkomnande för EU-medborgare.

1 gillning

Min dröm är att spendera nov, dec, jan, feb i SE Asia. Resten av året kan jag jobba. :slight_smile:

1 gillning

Men är det någon i forumet som bott och/eller arbetat i dessa kolonier som kan berätta lite mer?

Vi bor i Brasilien som expats med småbarn. Vädret är fantastiskt året om, i alla fall där vi bor. Mycket sol och bad. Skolorna är bra. Det jag däremot saknar mycket är möjligheten att röra sig fritt i naturen, där är Sverige minst sagt unikt. Här får man planera och organisera varje besök till naturen, och ofta betala inträde. Och så är jag lite trött på alla förbannade myggor, det är en ständig kamp :melting_face: Kul upplevelse men jag tror inte jag skulle vilja flytta permanent.

3 gillningar

Var på väg dit en gång på semester men backade när jag såg hotellpriserna :joy:

Välkommen till forumet! Hur var det att byta land i övrigt? Var det stor omställning? Hur funkade det med barnen i skolan?

Tack! :smiley: Ja det är en stor omställning. Nu har vi ju flyttat ett land som är väldigt olikt Sverige också, jag antar att omställningen hade blivit betydligt enklare om man flyttat t.ex. inom EU. Å andra sidan får man kanske inte ut samma upplevelse då heller, med ny kultur, miljö och bättre (:grinning_face_with_smiling_eyes:) väder osv.

Det funkar jättebra i skolan här, vi tycker den är bättre än i Sverige. Lokalerna är förstås av lägre standard än i Sverige, men det är bättre ordning i klassen, bättre kommunikation till föräldrar, och helt enkelt mer engagerad personal. Inte minst fokuserar man på rätt grejer, inget genustrams i förskolan t.ex. Nu går förstås våra barn på en privat och ganska dyr skola också, det går inte att jämföra med en kommunal. Den kostar ca 6000 kr per månad och barn.

3 gillningar

Har jobbat i varmare länder några ggr, 6-7 månader per gång.

Jag blir verkligen riktigt less på värmen efter ett tag, och uppskattade verkligen att komma hem till ett regnigt november igen. Andas fräsch luft och slippa tryckande värme.

Är det torrt är det så varmt så näshåren bränns ibland, och är det fuktigt är det så klibbigt och kvavt att det är bara bokstavligen i duschen man känner sig fräsch.

Är stor skillnad på en semesterresa och att leva länge i det klimatet

4 gillningar

Håller med. 4 årstider är guld värt!

2 gillningar

Jag tycker egentligen mest om sensommaren i Sverige, den är fri från björkpollen, vattnet är ”varmt” och det är relativt ljust (men inte för ljust). Hösten och vintern är hemsk på alla sätt, men även våren kan vara jobbig med all pollen.

Skulle vilja hitta ett land utan pollen, minst 10 grader på vintern, 25-35 grader på sommaren med hyfsade skolor (gärna att de är individanpassade med små elevgrupper). Finns det ett sådant land?

1 gillning

Jag gör ett nytt försök…

Jag tror att Sydostasien hade varit den mest lämpliga destinationen för en flytt om värmen ska vara en del av ekvationen. Personligen har jag bedömt att jag nog behöver vara kvar inom EU, då finns ju inte så många länder kvar att välja på? Så i slutändan blir jag till 99 procent säkerhet kvar i Sverige.

1 gillning

Någon av Kanarieöarna? EU, jämnt varmt klimat och svensk skola på åtminstone Gran Canaria. Sen har väl alla öar internationella skolor.

1 gillning

Och specifikt La Gomera tror jag har vad som benämns världens bästa klimat året om.

1 gillning

Svenska skolan på kanarieöarna (minns inte vilken av dem det var) har jag fått lite dåliga wibbar av utifrån vad de själva skriver på sin hemsida. För intryck av att det är en skola med knappa resurser. Man använder begrepp som ”trolla med knäna” och underförstått får jag intrycket att det är en liten familjär skola, som inte har utrymme för om någon elev har, eller i framtiden får, svårigheter av något slag. Har de ens kurator, skolsköterska, speciallärare eller skolbibliotek? För mig är det otroligt viktigt att sådant finns och att elever med särskilda behov får den hjälp som krävs.

Jag kan förstås ha fel. Om någon haft sina barn där eller arbetat där så rätta mig i så fall.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av svenska skolan på kanarieöarna, men däremot i Fuengirola på fastlandet som var bra förr. Givetvis fanns inte tillgång till alla resurser som i Sverige - men tror inte man kan förvänta sig samma stödsystem, som bibliotikare och speciallärare. Vill du ha det - så kanske utlandet inte är för er.

Däremot verkar skolan i Fuengirola ha konflikter numer.

1 gillning

Australien och även Nya Zeeland borde väl ligga bra till utifrån kriterierna du nämner. Om det inte är prio att det ska vara billigt att leva där. Har bara bott där på working-holiday så har inte koll på det praktiska, med barn m.m.

2 gillningar

Bra spanat! Tack! Har aldrig varit i någon av dessa länder, så får ta en resa dit till att börja med