Såg reklam för Billo, en tjänst som med hjälp av att du anmäler en särskild postadress kan ta emot den post du vill att de ska ta emot. Posten skannas sedan in och du kan se den i telefonen/app etc.
Verkar smidigt men också lite läskigt, någon som har testat?
Jag vet inget om Billo, men det kan vara värt att dubbelkolla att det inte är samma problem som med kombinationen Postnord / Kivra som beskrivs i den här tråden:
Hej! Medveten om att det var länge sedan inlägget skapades men jag har inte haft erfarenhet av Billo förrän nu.
Valde Billo för ca ett halvår sedan både privat och till företaget av flera skäl:
För att vanlig e-post spelat ut sin roll. Volymen e-post är så enorm att det börjar bli risk att missa viktiga mail och fakturor som skickas via e-post
För att slippa att själv skanna in den fysiska posten (vi har allt digitalt i verksamheten)
För att den fysiska postutdelningen inte fungerar tillfredsställande. Vi får inte alla brev och ibland får vi brev som ska till någon annan
Billo verkade bra och jag hade ett flertal samtal med de om hur det skulle komma att fungera och hur mycket handpåläggning som skulle behövas i starten. Det skulle vara “hur enkelt som helst”, jag behövde bara ändra till Särskild postadress och meddela våra leverantörer den nya Billo e-postlådan. Men sååå enkelt har det inte varit! Ett halvår senare får vi fortfarande den största andelen brev i den fysiska brevlådan och vid kontakt med Billo visade det sig att man själv måste kontakta alla som skickar brev för att meddela den nya Billo adressen. Det är ju inget litet jobb enligt min uppfattning. Och framför allt var det inte tydligt ifrån början.
För mig privat ledde det också till att mitt förnyade körkort hamnade i Stockholm, 30 mil från bostadsorten, för att Transportstyrelsen endast skickar till den särskilda postadressen. Så när man väntar post som ska hämtas via REK måste man gå in på Skatteverket och ändra tillbaka sin särskilda postadrerss till sin vanliga postadress och sedan själv kontakta Transportstyrelsen (i detta fall) och meddela dem att man ändrat adress för de får inte den informationen automatiskt. När man mottagit sitt rek får man sedan gå in på Skatteverket och ändra till Billo adressen igen.
Så….ja…..det är inte så enkelt som det låter och jag upplever det som att tjänsten inte är riktigt “färdigutvecklad”. Jag ångrar i viss mån att vi valde Billo men nu är det ett ganska stort jobb att kontakta alla för att ändra tillbaka till den vanliga postadressen och jag känner väl lite att Billo förmodligen får behålla en hel del inte helt nöjda kunder just pga allt arbete att kontakta alla leverantörer och andra kontakter för att ändra tillbaka igen