En av mina favorittjänster Billogram slutar erbjuda sina tjänster - vad har ni hittat som alternativ?
Billogram motivering till nedläggningen: Som ett led i Billograms strategiska plan för internationell expansion har vi nu beviljats en PSP-licens (Payment Service Provider). Med licensen kommer förhöjda regulatoriska krav, vilket leder oss till att göra nödvändiga ändringar i vårt tjänsteutbud.
Till följd av de nya PSP-kraven står vi nu inför en betydande ökning av administrativa uppgifter och ökad handpåläggning per kund. Denna arbetsbelastning, i kombination med redan befintligt arbete med att tillhandahålla tjänsten för våra mindre och medelstora kunder, gör den totala arbetsmängden ohållbar ur ett resursperspektiv. Med anledning av detta kommer vår tjänst tyvärr att upphöra för ert bolag och avtalet sägs härmed upp.
Ni kommer kunna fakturera via tjänsten fram t.o.m den 31 december 2023 och ta emot betalningar för därefter öppna fakturor fram till 15 februari 2024.
Vi förstår att detta kan komma som en oönskad förändring och har därför gjort vårt bästa för att förbereda och kommunicera så fort som möjligt. För att underlätta har vi säkerställt ett samarbete med Fortnox där de tillsammans med oss smidigt hanterar migreringsprocessen för de kunder som väljer att flytta sin fakturering till dem. Ni kan läsa mer om Fortnox erbjudande under “Vad behöver vi göra?” nedan.
Jag har drabbats av Billogram som kund några gånger, och jag brukar säga upp avtalen när jag märker att ett företag använder dem. De envisas med att man ska besöka en webbadress för att se sin faktura, i stället för att bifoga den till e-brevet, och sen är det ganska rörigt att hitta bankgironummer och OCR-nummer om man till äventyrs skulle vilja betala sin faktura med en bankgirobetalning.
Som kund skulle jag föredra vilken annan tjänst som helst, bara man får fakturan som en bifogad PDF-fil. Fortnox brukar leva upp till det, i mitt tyckte, ganska lågmälda önskemålet.
Detta drabbar mig också men jag fakturerar så pass sällan att det inte slår mig hårt.
Jag gjorde research på ämnet och fann följande tjänster:
zervant, fortnox, billecta och zettle.
Av dessa är det i dagsläget zettle (fd izettle, nu ägt av paypal) som passade mig bäst.
Zervant har ett tak för antalet kunder innan det blir en månads/årsavgift
Billecta har 30 dagars provperiod, sen utgår jag från att det kommer att kosta något
Fortnox via Billogram har 6 månaders gratis, sen kommer en kostnad beroende på paket.
Zettle likt Billogram betalar vi just nu 10kr per skickad e-post faktura.
Jag skickar max 12 fakturor om året så en fast månadsavgift går bort för mig.
Jäkla jobb att tanka ner alla fakturor från Billogram för som jag förstår det kommer de försvinna helt i februrari. Man måste ju spara dem i 7år.
Hitta denna nyutvecklade tjänsten och för mig funkade den fint för att få ner alla med ett enda klick: Billosaver.se