Japan? Jobba 16-18 timmar om dagen 7 dagar i veckan? Låter värre än att brinna i helvetet enligt mig…
Jag tror det är en myt att de jobbar så mycket, nu för tiden. Dels har de en lag som säger att en normal arbetsvecka är 40 timmar och 8 timmar per dag. För att få undantag krävs det tillstånd.
Om man dessutom googlar så hittar man statistik som visar att de i genomsnitt jobbar under 140 timmar i månaden. Som konsult så jobbar jag 168 timmar i månaden i Sverige.
Undrar varför du inte tänker att mängden varor och tjänster vi producerar är det som borde definiera rikedom istället för kapital? Eller missuppfattade jag det?
Jodå i någon mening behöver vi ju mäta rikedom i varor/tjänster. Det jag menar är att mindre andel av pengaflödet går till konsumtion (bl.a. de varor som konsumeras och dess värde försvinner). Samtidigt går då högre andel av pengaflödet till att öka utväxlingen (produktivitetsökning) för framtida pengaflöde till värde (rikedom).
M.a.o. en högre produktivitetsökningstakt med större andel investerande hos gemene man.
Men man sparar väl inte hela lönen utan bara en del.
Om alla med mindre än 20000 i nettoinkomst skulle spara halva sin nettoinkomst så skulle de ha väldigt lite pengar att spendera på krogen eller i affärer när alla nödvändiga utgifter var betalda.