Hej alla.
Har för något år sedan fått lyxen att kunna lägga undan en (för mig) hel del pengar varje månad. Under många år betalde jag av ungdomliga misstag så idag är jag 45 och kan för första gången i mitt liv kalla mig skuldfri, dessutom en helt ok inkomst och ett bra överskott varje månad. Jag sparar i nuläget 16.000:- fast varje månad och sen ibland någon sporadisk insättning utöver det. Jag lägger idag undan 10k på räntebärande konton med 3mån löptid 4% ränta, jag har 3 st parallelt så varje månad faller ett ut och kan toppas upp. Detta är mitt buffertsparande idag ca 150k och målet är 500k för framtida husköp. Utöver detta läggs 6k in på ett isk 100% aktiefonder.
Nu till min fråga: Då börsen över tid tenderar att gå bättre det kalla halvåret kontra sommaren (lite grovt men ni förstår vad jag menar), är det då en konstig idé att periodisera förhållandet mellan räntebärande konton och aktiefonder över året? Exvis under börsens sämre period sätta av 10k i månaden på att köpa fondandelar och endast sätta in 6k på räntekonto, för att under börsens bättre period vända på förhållandet? Jag förstår att man aldrig kommer träffa rätt alltid, men med det resonemanget borde man väl ändå få ett lägre snittpris på de andelar man införskaffar?
Läxa gärna upp mig om jag är helt ute och cyklar!
Hej och välkommen till forumet! ![]()
Intressant tanke men inget jag själv skulle spekulera i eller försöka tajma. Är det långsiktiga pengar så in med dom så fort som möjligt på börsen anser jag så att de sätts i arbete.
Det är absolut ett långsiktigt spar och jag sätter av så mycket jag bedömer möjlugt. När bufferten är där jag vill kommer aktiedelen ökas. Tänkte mest att det hade varit trevligt att bättra på oddsen lite ![]()
Stämmer detta verkligen?
I synnerhet behöver du titta på detta riskjusterat.
Skulle absolut inte syssla med sådan här tajming om jag var du.