Har precis börjat arbeta som underkonsult i eget AB.
Innan hade jag en lön på +80 000/mån
Tjänstepension hos Avanza på +15 000/mån
Nu som anställd i eget AB tänkte jag:
Lön ut till marginalskatt 45 000/mån
Samma avsättning till tjänstepension som tidigare när jag var anställd till Avanza.
Kan någon vänlig själ upplysa mig om +/- med detta upplägg kring tjänstepension som egenföretagare?
Hur hade ni resonerat och finns det andra aspekter som är viktiga att ta hänsyn till redan nu?
En tl;dr är att tjänstepension är ganska oförmånligt i jämförelse med direktpension/pensionsspara i företaget p.g.a att man “tvingas” ta ut det som “lön” istället för lön+utdelning. Dels är det sämre i nuläget, men du har också en inlåsningseffekt som gör att du inte kan skatteplanera om/när förutsättningarna ändras.
I dagsläget kör jag runt 33% av långsiktiga sparandet i tjänstepension och 66% sparande i bolaget (via KF på Avanza). Borde kanske fixa direktpension dock, men det är krångligare att sätta igång med det.
Skippat TP helt och hållet. Kör bolagsbeskattade reserver efter utdelning utbetald i en företagsägd KF på Avanza och Collector sparkonto.
Så gången för mig är
Lön
Utdelning
Resten i Aza KF med aktiefonder och räntedel på sparkonto. Detta ser jag som pensionspengar samt att räntedel även är buffert i bolaget.
När/om du kommer fram till hur du vill göra med TP och eller Direktpension så kan du starta det då. Ingen brådska i min bok och själv ser jag ingen anledning att göra det mer komplext än det redan är
Det finns inget rakt svar vad man ska göra i detta fallet, det beror mycket på hur man tror det utvecklar sig… Fördelen med direktpension är att du kan föra tillbaka den till företaget och ta ut utdelning eller lön eller vad du vill göra med den, det kan du aldrig göra med en tjänstepension. Jag gör som följer;
lön
utdelning
direktpension eller företags KF beroende på vad det är för investering (lång lång i direktpension, kortare i KF)
Det är helt andra regler som gäller för egenföretagare än vad det är för anställda, det finns betydligt mindre incitament att låsa upp pengarna i en tjänstepension som egenföretagare eftersom det redan är dina pengar - på ett eller annat sätt…
Värre än så du tvingas ta ut det som pension, när man är pensionär ska man försöka ta ut det som lön istället då skatter och avgifter för lön sjunker avsevärt när man är pensionär.
Låt pengarna stanna i bolaget eller i direktpension då har du full frihet att ta ut dem på det förmånligaste sättet.
Kapar tråden med en fråga för min situation är liknande som din.
Är det rätt räknat att
Max lön under brytpunkt är ca 47 000 kr. X 12 blir detta 572 000 kr eller ca 32 000 netto. Utdelning enligt löneregeln ger hälften av detta i utdelning dvs 286 000. Bolagskatten tar 0,2 dvs 228 000 kvar i utdelning som ger 183 000 netto efter skatt eller 15 000 per månad.
Om pengarna hade tagits ut enbart som lön, dvs som i min tidigare anställning, 32 000+15000 per månad ger 47 000 netto eller ca 75 000 per månad som bruttolön?
Det enda du missar med beräkningen är pengarna som blir sparade i bolaget, som också är dina, även fast du inte kan få ut dom just nu till en billig skatt.
Bolagsskatt är på vinsten och den kan ju (borde ju) vara högre än utdelningen. Eller den är i vilket fall frikopplad från utdelningen i det här avseendet.
Då motsvarar den lönen en bruttolön på ca 84 000 kr /månad i min kommun.
Fråga till dig @Monica bolagets sparande kf: sparar du både beskattade medel dvs sparad vinst och obeskattade reserver som periodiserade medel på kf?
Jag sitter med en stor likvid i bolaget och har startat en kf för bolaget. Behöver inte pengarna inom överskådlig tid och tänker köra in så mycket som möjligt i en globalfond via AB:s KF.
Man ska väl bara tänka på så att man har tillräcklig med (oinvesterad) likvida medel för att täcka förväntad framtida bolagsskatt och andra utgifter i bolaget. Eller tänker jag fel? Trisst att sälja av med förlust i KF för tråkiga utgifter som skatt tänker jag. Dubbelt tungt
Jag har en del cash i företags banken. Cash som behövs längre fram på sparkonto med ränta (Collector), rörligt ränta och en del 3 mån bundet (autoförnyas på Collector). Resten i Aza KF.
Kräver lite räknande mht sparkontot med ränta men tycker det är värt det eftersom räntorna är lite bättre nu.