Tatueringstestet - intressant tankeexperiment kring styrkan hos ett varumärke

Först, låt oss strunta i diskussionen kring tatueringars vara eller inte vara.

Jag hörde ett intressant sätt att mentalt testa styrkan ett varumärke. Är detta ett varumärke som någon kund skulle kunna tänka sig att tatuera på sig själv?

Exempel som framfördes:
Harley-Davidson Motor Company
lululemon

Samtidigt kan man ju konstatera att det finns “starka” och välkända varumärken, som samtidigt väldigt kunder få skulle överväga att tatuera, t.ex. Swedbank.

Är denna tankelek en bra idé?

1 gillning

:joy::rofl::joy: Det hade jag önskat att se. Det hade gett upphov till såå många frågor. Garanterat ett eget poddavsnitt.

1 gillning

När ska @janbolmeson dra upp tröjan i ett Youtube-avsnitt och visa hela ryggtavlan där det är intatuerat Rikatillsammans och en graf över globala barnportföljen? :joy::joy:

7 gillningar

Vänta bara… :rofl:

Har lärt mig att tatueringar lyder under regeln:

Antingen är en tatuering alldeles för mycket eller alldeles för lite.

Ni får själva lista ut vilket det är… :wink:

PS. Kan dock säga att en av våra kompisar är en ansedd tatuerare. Här skissade han på ett par minuter med en biltema-penna på Frejas och sin sons rygg på en semester för några år sedan.

image

7 gillningar

Jag fick faktiskt besök av en dinosaurie idag! Tror det var en T-rex!

2 gillningar

En Shibu Inu någon?

2 gillningar

Så himla galet!

Shiba Inu Can Bite Its Owners - WSJ

Jag skulle föredra T-rex-coin.
“One crypto to eat them all!”

Detta var ett påhitt av mig, men självklart visar det sig finnas i verkligheten!

Trexcoin price today, TREX to USD live, marketcap and chart | CoinMarketCap

1 gillning

lululemon kan inte vara något vidare starkt varumärke, jag var tvungen att googla det.

6 gillningar

Snygg Pteranodon! :smiley: (Ja, jag var dinonörd när jag var liten.)

Angående varumärken har jag aldrig fattat de som betalar för att göra reklam med t ex t-shirtar med Nike, Vans el dyl. Taggar på jeans är väl en sak, men att betala för en annan vara än den produkt någon är mest känd för verkar knas. Samma borde gälla för tatueringar.

Tills jag kom på att jag faktiskt har en Ataritröja och de rackarna finns ju kvar… än än i något annan form än det jag avser. Skulle jag tatuera in ett varumärke skulle det vara ett stendött med lite kredd. En fet SAAB-grip är ju tuffare än ett töntigt Tesla-T t ex.

2 gillningar

Kan man tatuera in Anders Tegnell kan man väl tatuera in Swedbank.

9 gillningar

Tycker det är en intressant tankelek men den faller rätt snabbt av olika anledningar. T ex finns det människor som är helt emot tatueringar. Oavsett hur starkt varumärke vi pratar om.

Vissa varumärken passar kanske bättre som tatueringar men frågan är om de är starkare varumärken för det?

1 gillning

Sedan finns det ju starka varumärken med groteskt fula logotyper. Frågan är hur mycket Bezos skulle få hosta upp för att jag skulle tatuera in hans skit på kroppen.

2 gillningar

Jag tänker att tatueringsvärdet i ett varumärke hänger på vad det signalerar, och huruvida man som individ vill signalera samma sak genom att tatuera det på sin kropp.

Harley-Davidson signalerar för många maskulinitet och att vara en “bad boy”, vilket för många är attraktivt att bli förknippat med. Därför är det säkert lockande som tatuering för vissa.

McDonalds har ett ännu starkare varumärke. Det gula M:et signalerar snabb mat som uppskattas av barnen, ett enkelt och smidigt sätt att lösa hungerproblemet. Ingen toppenmat, men pålitliga kalorier utan krångel. Men det är nog inget man själv vill förknippas med genom en tatuering.

En städfirma med starkt varumärke signalerar troligtvis väl utförd städning från kompetent och trevlig personal. Lyckas de signalera detta lär det gå bra för firman. Men chansen att någon skulle tatuera det på sin kropp är inte så stor.

Därför tänker jag att det här testet inte riktigt isolerar just varumärkets styrka. Men det är ett kul tanke-experiment!

7 gillningar

Det är inte så stort i Sverige, ännu.

1 gillning

Mmm, klart intressant tanke :grinning::+1:

Jag tror det kan vara en lek när man funderar på enskilda aktier. En check point för mig är ju varumärket eller företagets styrka. Då kan man ta det i extremen och tänka ”skulle jag våga tatuera in det och stå för det även om 20 år?”.

Är svaret ja så är det nog ett riktigt starkt varumärke.

Tror fasen att jag ska börja använda den tanken :slight_smile:
Tack!

PS: Nu är jag förvisso helt otattad och inte speciellt för tatueringar så kanske ännu starkare fråga för mig :slight_smile:

2 gillningar

Jag kan tillägga att vissa respekterade bolagsutvärderare har “starkt köp” på lululemon, om någon vill hitta ett intressant aktie-case att titta på.

De har också en e-tränings-tjänst som heter mirror, ett uppköp.

Den var kul! Den killen som gjorde den tatureingen med Tegnell kanske får göra en tatueringsmodifiering när corona-rapporten släpps i sin helhet, vi får se!

2 gillningar

Angående just Harley-Davidson så är det nog inte att varumärket är starkt (även om det råkar vara det) utan att man vill visa upp en livsstil. Swedbank är inte en livsstil, amerikanska motorcyklar är det. Samma gäller ju bilar. Det finns en kultur kring det som man vill förknippas med.

5 gillningar

Bikers eller bankers - same shit, different name :grinning:

2 gillningar

Håller med resonemanget om HD, det är något man vill förknippas med, oberoende av hur stark varumärket är. Att tatuera in en bandlogga eller maskot som t ex Motörheads Snaggletooth är väl i samma liga.

1 gillning