Det här med tatueringar, varför skaffar man sig sådana egentligen? Varför vill man ha sina barns namn på armen? En ramsa text på axeln. Eldsflammor som slickar sig upp längs halsen. En blaffa som täcker hela underarmen. Varför?
I min närmare bekantskapskrets är det ovanligt men ute i samhället är det väldigt vanligt. Googlade att i Sverige är det 20 och i USA är 30% som är tatuerade!
Jag pratar med en kille på gymmet, tuffa tatueringar med kärva budskap här och där, tänker att han nog seglat runt Kap Horn i handelsflottan eller gjort två vändor i Främlingslegionen. Men nej, det är ju Benny som jobbar i charken på ICA Maxi.
Värst är det ändå med unga söta tjejer som tatuerar sig. I sin ungdoms prakt men redan fördärvade med dessa blaffor. Tatueringar, beroende på storlek och placering, sänker utseendet med 2-3 steg på 1-10 skalan tyvärr.
Nu kanske det inte är särskilt viktigt att alla förstår eller tycker det är fint med tatueringar. Det rör inte mig i ryggen iallafall. Inte heller att random människor tycker att utseendet försämras.
Varför man väljer att tatuera sig? Individuellt. Jag tycker det kan vara väldigt fint. Men det kan också vara rätt fult, beroende på vad det är.
Placering och motiven på tatueringar, kan ju vara mer genomtänkt vissa gånger, ja.
Majoriteten av mina gjordes innan jag var 25. Skulle jag gjort alla jag gjorde, idag? Troligen inte. Ångrar jag det? Nej, inte det heller, direkt. Kommer jag göra fler? Förmodligen.
Åh nej! Tror du dom vet om att en gubb…kapten på internet tycker det? Finns det något sätt att meddela dom detta så att män som betraktar deras ”ungdoms prakt” inte blir onödigt påverkade i sitt tvivelaktiga konsumerande av deras yttre? Orolig för stackars flickorna som inte längre är lika heta på ”skalan”. Vad ska dom nu göra med sina liv?
…vad de själva tycker verkar ju vara sekundärt i resonemanget.
Din poäng verkar vara att de tatuerade är fria att göra som dom vill och inte behöver ta hänsyn till andras åsikter. Korrekt uppfattat? Det är att med kraft slå in världens öppnaste dörr i så fall. Självklart är det så och jag har aldrig påstått något annat. Jag delgav min uppfattning om tatueringar och frågade varför folk skaffar såna.
Hittills har jag fått ett svar. Att det är fint. Jo, jag utgår från att folk tycker det förhöjer deras utseende på något sätt, att jag inte tycker det är en bisak. Jag tror personligen att behovet uppstår på ett djupare plan. Oklart vad.