En fråga som återkommer då och då är om RikaTillsammans-merch, bland annat från @caspian och häromdagen från @melwa:
Sedan hade jag @aridos ett samtal om Iron Maiden tidigare idag som hade sagt i en intervju typ:
“Folk tror att vi är i musikindustrin. Inget kunde vara mer fel. Vi är i merch-industrin.”
Så jag tänker att det här är universums sätt att försöka berätta något för mig. Jag kan ingenting om det här själv. Således:
Har du köpt merch? Om ja, kan du inte berätta något mer.
Vilken typ av merch?
Finns det andra communitys som gör något liknande?
Vad är förväntningen på merch? Är det något man köper? Eller något som jag ska ge bort?
Är det något som man typ ger bort som give-aways?
Min egen rädsla / farhåga med merch är att det är motsatsen till prestigelöst, ofta kass kvalitet och inget kul. Jag skulle kunna tänka mig göra merch om det var motsatsen, lite för “shits-and-giggles” som @Jonas-Opti brukar säga. Dvs. med självdistans och att man driver lite med sig själv, men ändå har en allvarlig underton.
Kul! Jag har köpt massa merch. Slutat litegrann men det händer ju. Det finns många som gör det idag som poddar - podstore.se och shirtpod.se till exempel. Den sistnämnda drivs av Gudagrant som är någon tjomme just i Malmö som trycker grejer åt andra Youtubers och liknande. Bland annat till slask.gg tror jag, skåningar på Youtube och som har podd.
Han är säkert bra att prata med.
Vanligaste är väl t-shirt, kaffemugg, tygkasse, keps.
Något som är snyggt gillar man ju, vilket såklart är väldigt subjektivt. Själv gillar jag saker som inte sticker ut så mycket, som knappt hade behövt vara “merch” utan lika gärna kunnat vara en vanlig tshirt man köper i butik.
Ett syfte är ju att det ska ge pengar till kreatörerna så att ge bort gratis känns onödigt. Då blir det ju att era reklamintäkter och patreons betalt för att ge ut merch… Med det sagt finns det folk som ger ut klistermärken. Det kan ju bli riktigt billigt. Men det finns också de som säljer klistermärken.
Giveaways går ju absolut. Topp 1 i chatten över ett år får en tisha? Osv.
Vore kul med stickers också. Kända citat, intern humor, Snötass och den sneda golvlampan vore kul inslag.
Annars, Bolmecoin i choklad!
Eller Snötass som plushie.
Eller Jan och Caroline som 3D printade figuriner.
Köper merch då och då, oftast posters, plushies, eller varor som är unika för en viss verksamhet och märkta med deras logga. My Feldt gör mycket fint som jag köper då och då, för att de är vackra och användbara och stöttar hennes verksamhet.
Sen vore en RT sparbössa med uppmaning om att indexfonder är bättre kul.