Tävling mellan LF Global Indexnära, 100% Lysa och min (typ) Globala portfölj

Nu har jag pengar på LF Global Indexnära månadsspar(för att få förmåner) på min lönebank,

en 1000-lapp på Lysa

och resterande på Avanza.

Jag tänkte om ungefär ett år dvs december 2023 jämföra vilken som gått bäst. I procent alltså. Ett enda år säger ju inte så mycket. Hur många år ska dom “tävla” för att utreda vad som funkar bäst? 5 eller 10 år?

Det vore ju sjukt skönt för @Jakke om det visar sig om 10 år att LF Global Indexnära var bäst hela tiden. :laughing:

Bonusfråga:

Lönt ombalansera om alla 4 fonder gått ner?

Om det blir finanskris och elände och alla ens 4 fonder i globalportföljen med säkerhet gått ner. Är det lönt att logga in och ombalansera då? Det skulle ju bara vara blodigt och sorgligt att se så jag har månadssparandet på plats och tänkte inte titta på Avanza på 2,5 år om(när!) det blir finansiellt Harmageddon

1 gillning

Hej

Du behöver spara på samma sätt och med månadsspar/köp samtidigt för att få någorlunda korrekta siffror att jämföra.
Lättare om du bestämmer dig för ett datum och sedan jämför officiella NAV kurser för fonderna/tjänsterna.

Dessutom räknar dina banker antagligen inte helt likadant när det gäller utveckling av insatt kapital i fonder.

1 gillning

Haha. Tack. Tänker så här även om du jämför 10 år frammot kommer vi inte bli klokare då ingen vet hur det går om 20 år. Så som jag tänker bara en fond blir bäst smidigast billigaste global indexfond 100%. :+1: . Annars Lysa bred och Avanza Auto 6 är svårslagna långsiktigt om man är inte lika snål som jacke !!:wink::person_tipping_hand::person_tipping_hand::face_with_hand_over_mouth::joy: . Sedan kan man blanda själv och göra det billigare men då blir det onödigt krångligt :person_tipping_hand::grin:

1 gillning

Du kan ju också kolla Lysas historik. De startade 2016, äldre siffror är simulerade.

Alltså 73% på 5 år. Att jämföra med 97% i LF Global.

1 gillning

Gött att höra för @Jakke :wink:

Ja men Lysa har mycket annat i portföljen som gick sämre under den tiden,EM,Globala småbolsg,Sverige smalare index. Det är allt högre risk och borde ge lite mer långsiktigt speciellt om man ska se det historisk . Då borde Lysa ge lite mer tillbaks. Usa index gick ovanligt bra senaste 10 år. Vi får se hur det ser ut om 10 år, men det är något vi vet i efterhand. Lätt vara efterklok :joy::person_tipping_hand::+1:

2 gillningar

50 År kan nog vara en rimlig tidsperiod för att se vad som var bäst beslut. Är helt meningslöst att ”tävla” några år för att se vad som gått bäst, i tron om att det kommer fortsätta gå bäst. 10 år är alldeles för kort.

3 gillningar

Det är bäst välja något billigt och skapligt brett och jämföra sig med sig själv ! :person_tipping_hand::partying_face:. Strunta helt jämföra sig med andra och jämföra olika liknande spar allternativ då det skiljer en del i valet av smalare lands index. Om man vill göra nästan helt rätt ifrån sig enligt forskningen väljer man 100% Storebrand Global all countries och struntar i allt annat :face_with_hand_over_mouth: . Oftast är det bäst undvika tävla då det säger ändå inget om framtiden :+1:

4 gillningar

Ledsen om detta blir OT men jag har en kort fråga kopplad till hur graferna i Avanza funkar.
Om man ändå vill tävla/jämföra sig med LF Global Indexnära. Ger grafen som visar utvecklingen för ett ISK en rättvis bild (i mitt fall innehåller ISKt endast enskilda aktier, inga fonder)? Tar den med utdelningar, avgifter osv. så att man jämför äpplen med äpplen? Någon som vet?

1 gillning

Jepp jag äger 4 stycken olika fonder/etf och jämför dom varje är mest på skoj.

Vinnaren i år än så länge från 1 på topp o 4 på botten

1. Vngrd all world high dividend etf
  2. Länsförsäkringar global index
  3. Lysa
  4. xakt norden höutdelande etf

Blev lite osäker nu med plats 3 o 4 men tror det är rätt än är ej året slut :slight_smile:
Undra vilken av dessa som.blir nästa års vinnare :smiley: