Någon som vet vad teckningskursen var när Mackmyra noterades?
Jag tecknade mig för minsta möjliga post och om jag inte minns fel betalade jag några tusen. Kanske kan det ha varit 50 aktier för ungefär 90 kronor styck, alltså runt 4500 kronor.
Hos min bank står det att mitt anskaffningsvärde är 366 kronor och det är definitivt för lite.
Anskaffningsvärdet per aktie är egentligen inte särskilt intressant. Det står att mitt anskaffningsvärde är totalt 366 kronor och jag vet att jag betalade några tusen när jag köpte aktierna.
Ok, tänkte att du eventuellt hade sålt och köpt längs vägen och/eller deltagit i nyemission. Men i så fall är det nog din bank som får förklara hur de kommit fram till anskaffningsvärdet. Har du frågat banken?
Mackmyra, som är Sveriges första maltwhiskytillverkare, har fått ett surt mottagande på börsen sedan noteringen på First North i mitten av december [2011]. Aktien noterades på 84 kronor, vilket värderade bolaget till 300 Mkr.
Själv äger jag ett fåtal aktier därifrån som ”lekhink”. Första gången jag drabbas av konkurs. Vad kommer det innebära i praktiken för oss aktieägare? Blir det att aktierna avnoteras och vi blir helt lottlösa givet vi inte gör ett avdrag?