Teckningskurs Mackmyra?

Någon som vet vad teckningskursen var när Mackmyra noterades?

Jag tecknade mig för minsta möjliga post och om jag inte minns fel betalade jag några tusen. Kanske kan det ha varit 50 aktier för ungefär 90 kronor styck, alltså runt 4500 kronor.

Hos min bank står det att mitt anskaffningsvärde är 366 kronor och det är definitivt för lite.

Har det inte varit splittar och nyemissioner längs vägen som förklarar det lägre anskaffningsvärdet per aktie än du väntar dig?

2 gillningar

Anskaffningsvärdet per aktie är egentligen inte särskilt intressant. Det står att mitt anskaffningsvärde är totalt 366 kronor och jag vet att jag betalade några tusen när jag köpte aktierna.

Ok, tänkte att du eventuellt hade sålt och köpt längs vägen och/eller deltagit i nyemission. Men i så fall är det nog din bank som får förklara hur de kommit fram till anskaffningsvärdet. Har du frågat banken?

Har inte kommit så långt än. Tänkte att någon här kanske visste.

Kanske kan det här vara till hjälp:

Mackmyra, som är Sveriges första maltwhiskytillverkare, har fått ett surt mottagande på börsen sedan noteringen på First North i mitten av december [2011]. Aktien noterades på 84 kronor, vilket värderade bolaget till 300 Mkr.

2 gillningar

Har varit med om att när andra bolag avnoteras så blir uträkningen fel, men det brukar ju korrigeras på några dagar.

Du borde ha en not om ditt köp, om du vet när du köpte aktierna borde du kunna gå tillbaka till det datumet?

Det har stått fel anskaffningsvärde i flera år men det är först nu när jag vill kunna göra ett skatteavdrag som jag bryr mig om det.

Jag vet att jag köpte aktierna när de noterades på börsen så det datumet kan jag få fram. Har säkert informationen på papper någonstans…

Ja, det där hjälper. 84 kronor känns rimligt. Frågan blir du hur stor post det var, kanske 50 stycken eller möjligtvis 75 stycken.

6300kr enligt denna länk: Inbjudan till teckning av aktier i Mackmyra Svensk Whisky AB (publ.) - Mackmyra Svensk Whisky

2 gillningar

Tack, det där borde jag ha hittat själv.

Själv äger jag ett fåtal aktier därifrån som ”lekhink”. Första gången jag drabbas av konkurs. Vad kommer det innebära i praktiken för oss aktieägare? Blir det att aktierna avnoteras och vi blir helt lottlösa givet vi inte gör ett avdrag?

Ja, så blir det väl.

Jag har inte heller drabbats av konkurs så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Säljer man “aktierna” för 0? Fyller man i K4 som vanligt?

1 gillning

Har hittat en avräkningsnota på papper!

Det var 75 stycken för 84 kr/styck så totalt 6300 kronor.

4 gillningar