Hur resonerar ni kring TA kontra händelser som påverkar börsen i breda penseldrag?
Själv ser noll mening med att lägga tid på analysera en kurva när i princip allt avgörs av andra faktorer. En aktie som ser fantastisk ut ena dagen faller som en sten när ränteoro, inflationsfunderingar, smittspridning, tweets, fan och hans moster dyker upp.
På historiska grafer är de flesta TA-signaler tydliga. Men det blir en form av efterkonstruktion. Det är betydligt svårare att agera på en signal framåt.
Styrkan med TA som jag ser det är att du följer din kurs noga och agerar om beteendet börjar avvika. Du chansar på att din analys baserad på historiken ska upprepas och gör den inte det säljer du.
Jag tror att man kan träna upp sin TA-förmåga precis som man kan träna upp det mesta annat. Det kan funka för somliga men inte för alla. Jag har provat men det passar inte mig i sin traditionella form men jag gillar trend och momentum så alldeles oskyldig är jag inte.
Jo, jag är helt med på att det funkar fint att tracka bakåt! Då ”stämmer” ju allt. Det är framåt jag inte får ihop det. Om jag läser sälj och nästa dag kommer ett positivt pm så blir det pannkaka. Jag får inte ihop det i praktiken…
Egentligen borde det inte vara en träningssak. Antingen funkar det eller så funkar det inte. Och om det funkar ibland? Hur vet man när det är ibland?
Det handlar väl mycket om bedömningar och det är väl det man skulle kunna träna på. Men det är ju ingen exakt vetenskap utan mer en alternativ metod och ett stöd som en del har nytta av medan andra inte har det.
TA bygger mer på psykologi än ekonomi och eftersom börsen kortsiktigt styrs mycket av psykologi kan det eventuellt fylla en funktion.
Jag tänker, TA är lite av en självuppfyllande profetia, dvs, sitter tillräckligt många analytiker och robotar och säljer och köper vid ett antal nyckelskeenden, så kommer resultatet till viss del reflektera analysen.
Hej.