Nu när det är fotbolls-EM återuppstår min frustration igen när det gäller hur min TV-box fungerar.
Det är alltså en TV-box som ingår i min lägenhet och har som standard de vanligaste kanalerna (SVT, 3an -12an + någon till). Grundinställningen verkar vara att de flesta program som visas i samtliga kanaler (både public service och de reklamfinansierade) kan ses i efterhand och spolas i fram och tillbaka. Tydliga undantag är filmer (dock inte vissa i SVT som även kan ses på SVT Play).
Det som dock är det konstiga är att livesportsändningar (t.ex. fotbolls-EM) i t.ex. TV4 kan spolas i och ses i efterhand men däremot är det tvärstopp i livesportsändningar (t.ex. fotbolls-EM) som visas i SVT. Dessa matcher visas även live i SVT Play och där går det bra att spola och se i efterhand.
Jag hade i tidigare boende en box från Telia och där var det tvärtemot, inga restriktioner för SVT, däremot att t.ex. TV4 inte gick att se i efterhand förrän 2 timmar efter programmets start och gick inte att spola i reklamavsnitten. Det låter ju logiskt att TV4 ställt dessa krav på Telia och att det därför var på det sättet.
Jag kan dock inte förstå varför SVT skulle ställa något krav på Telenor på att deras sändningar som även finns att tillgå i SVT Play inte skulle få ses i efterhand för Telenor-kunder. Kontaktade för ett par år sedan Telenor om detta och sa att jag tror det måste föreligga något missförstånd i kommunikationen mellan dem och SVT men fick till svar att detta var ett krav från SVT. Kontaktade även SVT men den kontakten slutade med att det fanns ingen medarbetare där som kunde svara på mina frågor.
Är det någon som upplevt liknande eller har någon rimlig förklaring?
Jag har Telenors Mediahubb (Arris) men hos mig funkar inte någon catchup överhuvudtaget på någon kanal (eller timeshift som det ibland kallas). Jag felanmälde förra veckan men har ännu inte fått någon respons.
Har du samma box som jag?
Fungerar din catchup på andra kanaler?
Har du felanmält?
Det är likadant nu med box från Telia, det går inte spola alls i TV4:s EM-sändningar. Själv tycker jag att det är fullkomligt ologiskt att Telia (som äger TV4) har en sämre TV4-tjänst för sina egna kunder än vad man får hos konkurrenten.
Dessutom kan man ju inte heller spola i TV4 Play, så jag har gett upp om det inte är någon match jag verkligen orkar med att se från start till slut.
Jag har en simpel Arris-box där nästan samtliga kanalers sändningar förutom livesport i SVT går att spola i och att se i efterhand. Det är inget som förändrats senaste tiden.
Nu får jag omformulera mig, kollar visst Telia stream via AppleTV-box då fjärrkontrollen hamnade i onåd med en sliskig kaffedrink för någon vecka sedan.
Men där kan jag fritt spola i sändningar från SVT men ej i TV4.
Ok, men det jag startade tråden för var att få veta ifall någon annan råkat ut för att just SVT:s livesportsändningar inte går att se i efterhand eller spola i. Är det så för dig eller inte?
Jag kan alltså spola i Aktuellt, Rapport, Sportspegeln, Sportnytt osv. Men inte i Fotbolls-EM, Skidskytte-VM eller Sim-VM när de sänds i SVT1, SVT2 eller Kunskapskanalen. Däremot kan jag spola i livesportsändningar som visas i TV4 eller TV3.
Undring, vad är finessen med en TV-box? Trodde eran för dedicerade boxar tog slut för länge sen. En nyare TV (en splitt ny 65 tummare kostar från strax över 4000 kr) behöver ju bara internet som källa, alla kanaler finns som appar i TVn. Saknas något kör man chromecast/airplay från mobil/padda. Vad tillför en TV-box?
I mitt fall har den kostnadsfria tv-boxen kanalerna 1 - 12 + några fler. Tror inte det finns kostnadsfria appar som skulle kunna visa mig samtliga av dessa?
Ett exempel är ju att jag nu kan se fotbolls-em på TV4, det finns väl ingen kostnadsfri app som visar dessa matcher.
Sen kan man köpa paket på TV-boxen, där kanske man kan köpa motsvarande via appar, hur kostnaden skiljer sig åt vet jag inte.
Ok, om man inte behöver betala alls så är det förstås optimalt. Men ingår då inte boxen i någon annan avgift utan extra kostnad, som bredband? Svårt att se affären i att både stå för en box och låta kunderna titta gratis på sådant som annars kostar pengar?
Det är klart att man betalar det någonstans, men tv-boxen ingår i bredband med router och går inte att avstå enligt brf-föreningens avtal. Betalar 140 totalt per månad.