Om humanoida hemrobotar blir tillräckligt billiga och bra lär man väl ha en precis som jag har diskmaskin, tvättmaskin mm. 50-100k är väl kanske rimligt att lägga på en dyr och komplex hushållsapparat? Jag tänker dock att Tesla inte kommer vara den enda spelaren på marknaden när (om) vi kommer dit. Precis som vi har olika tillverkare av robotdammsugare som konkurrerar med varandra.
Om robotar bara blir tillräckligt billiga så kan de vara användbara även utan full AI. Det finns skalfördelar i att ha ett gäng personer som styr dem remote om robotarna kan vara bemannade bara då och då. Det blir typ callcenter-lösningen för robotintelligensen.
T ex kan en robot stå hemma hos en pensionär och hemtjänsten kan hoppa in i den för en treminutersuppgift. Samma robot kan man hyra bemanning till för någon hjälp från ett annat företag, för någon uppgift som hemtjänsten inte gör.
Offshoring har länge använts för callcenter och IT-uppgifter, men går med riktigt billiga robotar att göra även för fysiska saker.
Man får många frågor; vill vi att alla svenskar ska leva gott med robotservice från något låglöneland, så vi får full separation där alla är rika/dekadenta i ett land och i landet robotarna styrs från så är det låglönemisär och dåliga arbetsförhållanden? Samma frågor som om man vill att ens iphones ska vara byggda av barnarbetare.
Som egenföretagare skulle jag gärna betala 1miljon om det kunde ersätta en hel anställd person. Tänk 10års hållbarhet. 100 000kr/år istället för anställd som kostar 5-700 000kr/år kanske.
Privat vill man inte betala sånna summor. Men tänk, du slipper hänga tvätten, slipper putsa rutorna, slipper plocka i och ur diskmaskinen, slipper klippa häckarna där ute, måla huset kan den göra, ska du bygga pool, då kanske den kan göra det också? Då är helt plötsligt 100 000kr inget konstigt (10 000kr/år) kanske t.o.m. billigare än om du har städhjälp och trädgårdsskötare som du annars betalar för.
Super billiga sämre robotar kan nog också bli en grej ja. Hemtjänsten slipper åka mellan kunderna, kan sälja bilarna. Och bara hoppa från kund till kund (brukare)
Om du tror att sannolikheten för “vår undergång” är hög inom 5 år bör du inte investera alls utan bränna dina tillgångar på sånt som är av värde för dig innan dess.
Nä drog de lite till sin spets, tror inte det kommer leda till vår undergång på 5år men är väl kanske egentligen rädd att det kan bli så om 10-20år. Men investera vill jag göra som om det går vägen i 30-40år iallafall
Tror jag är lite av ett kontrollfreak och vill aldrig känna mig beroende av nån annan. T.ex staten. Skulle jag få en sån diagnos hade jag nog velat försöka använda pengarna till att behandla sjukdomen eller finansiera livet om ja då får sluta jobba. Kommer nog aldrig kunna “die with zero” men ser gärna att mina tillgångar skulle skänkas bort i stor andel till välgörenhet men även mina syskon som plåster på såren.
Jag tror att det kommer bli precis som med bilar, datorer och alla andra uppfinningar som gör jobb åt oss.
Det börjar med att det blir en hjälpreda någon enstaka rik företagare kan köra ihop med sina befintliga hästar eller kontorsarbetare. Det betalar för utvecklingen av något vissa rika har råd att ha privat. Det i sin tur betalar för utvecklingen av billigare varianter varianter allmänheten kan ha råd med. Det kommer finnas avancerade som kan allt och billighetsvarianter med begränsad förmåga och livslängd, såna man köper, hyr eller bara får besök av för vissa tjänster.
Jag tror också att de precis som bilar och datorer gjorde hästarbetare och kalkylatorarbetare arbetslösa kommer vissa yrken att försvinna. Men vi vet också att bilar och datorer gjort att vi reser mer, samlar mer data och sysselsätter många mer nu i arbetet med bilar och datorer än vi gjorde utan dem.
Vi kommer hitta på nya saker som behöver göras när vi inte behöver göra det själva och vi kommer behöva folk som utvecklar och sköter robotarna
Och alla jobb kan inte försvinna. För om ingen jobbar har ingen inkomsten att betala för robotarna, strömmen de drar eller ens sin mat och då blir robotarna olönsamma. Vi kommer hitta saker att göra åt varandra som betalar för robotarna.
Om de kan utföra alla jobb behöver ingen betala för dom. De som äger produktionen av dom kan låta resten svälta ihjäl och klara sig gott med enormt överflöd och slippa oroa sig för klimatet.