Även alla dess enskilda affärer påverkar ju marknaden eftersom priset sätts på marginalen (dvs genom alla dessa affärer). Marknaden syftar ju på den kapitalviktade snittavkastningen för alla tillgångar (alt. alla enheter av en specifik tillgång), vilket kan approximativt implementeras resonabelt nära och hyfsat passivt med indexfonder. Så det är ju en ypperlig utgångspunkt och naturlig att ha som benchmark.
Varje affär har en vinnare och en förlorare i den mening att en kommer ha gjort en bättre affär än den andre. Sen kan ju såklart “förloraren” ha relevanta anledningar till varför man gör den affären och kanske till och med tar igen det på att den gör en än bättre affär senare. Där kommer marknaden in som ett alternativ, om man alltid gör affärer enligt marknadsvikt får man marknadens avkastning (minus såklart avgifter, skatt etc.)
Även om jag enbart har en relativt liten andel i marknadsviktade indexfonder, så tycker jag nog att “slå marknaden” är ett ypperligt begrepp som definitivt inte bör kastas i papperskorgen! Jag ser det snarare som en utmaning ![]()