Dom erbjuder just nu 60mån med 0% i ränta.
Har inte ens övervägt den bilen pga Musk men nu börjar man ju fundera.
Vad tror ni, är det bra tillfälle att slå till på en sån elbil?
//J
Dom erbjuder just nu 60mån med 0% i ränta.
Har inte ens övervägt den bilen pga Musk men nu börjar man ju fundera.
Vad tror ni, är det bra tillfälle att slå till på en sån elbil?
//J
Är en bil för 500 000 - 600 000. Med 20% minimum konstantsats så är det säg 440 000 kr i lån till 0% ränta jämfört med säg 5% på annat så ger det 22 000 kr/år - 30% ränteavdrag 15 400 kr/år eller ca 1300 kr/månaden.
Värdefallet på en ny bil är normalt 40-50% på 3 år vilket är ca 245 000 på 3 år eller 6 800 kr/mån.
Att istället köpa en 3 år gammal Tesla 300 000 kr och då ha ett värdefall på säg 50% på det (vilket förmodligen är lägre procentuellt men nu räknar vi fördel ny bil) så är det 150 000 kr på 3 år eller ca 4200 kr/mån Besparingen i värdefall är här mer än vad den 0% räntan ger även när man räknar väldigt mkt till nybilens fördel.
Så enligt mig NEJ det är inte en bra deal.
Ett annat sätt att se på det om man verkligen vill ha nybil att pruta 5-10% på en nybil är inte alls ovanligt och har gällt i “alla tider” så köper man en bil för 550 000 kr och får 5-10% prutning så är det ca 27 500-55 000 kr medans 0% räntedealen är ca 46 800 kr fördelat på 3 år istället för besparing direkt. Så det Tesla gör här är ganska exakt samma som alla andra gjort tidigare i form av pengar det är bara att de lagt upp det på ett annat sätt. Visserligen ett sämre sätt eftersom pengar idag är värt mer än pengar i framtiden.
Tack för snabbt svar! Då glömmer jag den tanken! ![]()
En ny bil kommer aldrig vara en bra “affär”.
Det betyder ju dock inte att det går att hitta en bra “deal”.
Jag skulle säga att Tesla är idag inte en bra deal, lite som du säger så är Musk något som gör att många tittar bort från Tesla vilket också påverkar begagnat marknaden.
Är man villig att köra bilen tills den ska skrotas så är det ju dock inte ett problem och det är en bra deal, men planerar man att sälja om 3-4 år så hade jag personligen tittat på andra märken som förväntas ha ett bättre 2:a-hands värde. Sen är elbilar svårt, det händer mycket och det går snabbt. Så en bil som är ny idag (tex nya BMW iX3) kan vara väldigt “gammal” i tekniken om 3-5 år.
Jag tror det är därför många förespråkar leasing med garanterat restvärde, då tar du ingen risk på restvärdet.
Inser att jag inte svarade på din fråga, men jag tror det är svårt överlag idag att svara på om det finns några bra “deals” på bilar överlag då det sker så stora förändringar väldigt snabbt.
Men, behöver du en bil och gillar att köra tesla och kan tänka dig att köra mer än 2-3 år om det skulle vara sämre värde än förväntat så hade jag inte sagt att det är en dålig deal med 0% ränta. En volvo för samma pris kommer ju ha en räntekostnad vilket gör den dyrarare.
EDIT: Köp inte FSD eller annan autopilot uppgradering, det är ingen bra deal ![]()