Japp, det är samma fel som påpekats i tidigare besiktningsrapporter, alltså bromsar, hjulupphängning och belysning.
Jag tycker ändå den artikeln jag länkar till har en poäng: ”Ingen bensin- eller dieselbil hade klarat 7000 mil utan service. Alla hade rasat och blivit obrukbara. Teslan rullar på obehindrat”, avslutar Grufman.
Alla de bilar som ligger i topp i TÜV-listan har ganska strikta serviceintervaller kopplade till garantin. Det finns ju en viss logik att regelbunden service kan påverka hur många fel som upptäcks och åtgärdas innan första besiktningen. Om Tesla haft samma krav är det möjligt att utfallet sett annorlunda ut tänker jag.
Vad säger ni, håller Tesla på att till fullo bli ett budgetmärke? Med skrotningen av de gamla flaggskeppen och nya, bantade standardmodeller. Någon kallade Tesla det nya Skoda. Bara det att Skoda numer gör påkostade och relativt välutrustade bilar.
Ja, du kan ju alltid gå in och reservera den här budgetbilen från Tesla. Presenteras i april och börjar produceras nästa år. Vilken Skoda gör 0-100 på 2,1 sekunder nu igen? Ah, just det.
Den hade jag glömt, begravd i ett skrymsle av mitt minne tillsammans men löften om Mars-kolonier och självkörande bilar. Men april är nära så det kanske händer den här gången!
Nej men jag tycker bilen sedd som statussymbol och livsstilsmarkör är lite fascinerande. Även Bolmessons Peugot och Kamprads Volvo är ju klockrena sådana som förstärker autencitet och trovärdighet. Tesla har här haft en strategiskt utstakad utveckling från lyx till ett ekonomiskt val med stora volymer.
Prisätter vi fortfarande Teslorna efter idén av vad märket stod för i dess begynnelse?
De har väl aldrig varit ett premiummärke egentligen. De vara bara tidiga med att satsa på eldrift och kostade därför relativt mycket. Därmed inte sagt att allt med bilarna har varit dåligt eller budget. Tvärtom så har de ju satsat mycket på att göra saker “smart“ och utan onödiga krusiduller, men ändå funktionellt.
Allt är så klart relativt med det fanns väl en tid då en Tesla på uppfarten var nästan synonymt med att man var en framgångsrik it-entrepenör, och något som var ouppnåeligt för en medelsvensson?
Statistisk är bra men måste tolkas utifrån förutsättningarna. Tesla är en ny tillverkare. Den jämförs med etablerade tillverkare som haft sina produkter på marknaden i 50-100 år. I statistiken finns många av teslas första modellserier som hade barnsjukdomar. Tror ni ford hade fler fel på sina bilar de första 10 åren de tillverkade bilar än nu? Jag tror det.
man kan annars dra slutsatsen att det kan bli dyrt med en tesla om du har otur. Men det blir garanterat dyrt med det etablerade märket då höga servicekostnader är en del av deras bilägande. På en ny volvo ska jag vid 3000 mila service betala för att en tekniker går igenom a4 sida efter a4 sida med kontrollpunkter på en nästan helt ny bil.
I kassan kan jag inte betala med statistik. Det blir plånboken som får åka fram… varje gång.
Jag delar din uppfattning. Har kört två Teslor privat, samtidigt och efter tjänstebilar från VW (Id.4, Passat GTE, Passat TDI), Audi (Q6 e-tron) och en rad Volvos.
Samtliga tyska och svenskabyggda bilar har haft något eller några fel som krävt verkstadsbesök inom den treåriga leasingperioden. Service på VAG eller Volvo kostar som bekant en halv njure varje gång.
Teslorna har för mig varit helt felfria men jag har skött bromsar och bytt kupefilter etc enl rekommendationer.