Tesla Model Y Standard RWD - ett kap?

Personligen gillade jag inte alls privatleasing, men det är säkert det bästa valet för de flesta som vill ha en ny bil och byta var tredje år.

Eftersom vi haft vår lilla bil med WLTP på 45 mil, långsam snabbladdning, 300 kg dragvikt mm i nästan 4,5 år och varit väldigt nöjda räknar jag med att vi kan ha nya bilen i minst fem år och kanske uppåt 10 år.

Skulle vi trots allt sälja bilen redan efter fem år och precis när lånet är helt löst ser jag allt vi får över 92 000 kr (handpenningen) som en “bonus” :slightly_smiling_face:

Vad tror ni om andrahandsvärdet om 5 år och cirka 10 000 mil?

Billigaste 21an på blocket med 12 000 mil på mätaren kostar 300k

Skulle det hålla så har man bara en värdeminskning på 159k på 5 år med 0% ränta

Jag gissar på cirka 200k för den just nu billigaste modellen. Hoppas på några tiotusingar över. Men är i värsta fall beredd på 100k men då måste det hänt något väldigt speciellt tror jag…

Den kostade ju dock betydligt mer när den var ny, och modellen för 459k är ju “snik“varianten. Men säg att 21:an kostade 700k ny, och nu 300k, det ger värdetapp på 57% (eller restvärde 43%). Samma värdetapp på 459k så är bilen värd 197k.

Det är svårt att sia, modellerna blir fortfarande snabbt bättre och priserna på nya bilar sjunker (väldigt tydligt för just TMY). Så högt värdetapp i % får man nog ändå räkna med.

Edit, ser att Tesla räknar med 42% restvärde efter 60 månader i finansieringskalkylen. Så någonstans där ligger nog best guess just nu. För 1500mil/år i 5 år blir det ca. 36kr/mil i värdetapp. Givet att övriga kostnader är låga så är det inte så farligt för att köra ny bil.

Att den kostade 700k tidigare spelar väl ingen roll.

En standard range 2021 kommer 45 mil, den nya idag kommer 53 mil.

Men ja släpper tesla en ny model y längre fram med längre räckvidd och sänker priset några hundra tusen så självklart, men det ser jag som osannolikt.

EDIT:
Med reservation för att jag kan vara lite bias, för jag är så otroligt sugen på att beställa en. Men jag tror när folk letar begagnade elbilar tittar man efter märke, årsmodell, miltal och räckvidd. Man tittar inte på nypris

Lite roll spelar det nog, men mest tråkigt för de som köpte en för 700k såklart.

Men var det en standard range 2021 som kostade 300k? Denna för 459’ är ju en enklare version än den gamla “standard range”, om än med längre räckvidd. Priset börjar ju bli väldigt lågt, men att det kommer nya modeller som är bättre på olika sätt är väl inte så konstigt, den utvecklingen går fortfarande relativt snabbt för elbilar.

Jag tror fortfarande att man får räkna med halvhögt värdetapp i procent, men då priset faktiskt börjar bli lågt på riktigt och övriga kostnader är låga bör totalkostnaden bli helt ok.

Teslabjörns test av model y premium rwd long range i thailand verkar ju helt sjukt. 98w/km. Kanske få bli en sån då man gillar att bila runt i europa på sommaren.

Har de löst bullret? Det är ju öronbedövande buller i baksätet. Värre än i en Volvo 240 faktiskt.
Teslan är dock vettig på rätt så mycket, kanske en av de mest kompletta elbilarna i en vettig storlek.

Personligen gillar jag inte materialvalen (har dock inte testat den senaste), bullret i baksätet i motorvägsfart samt den horribla försäkringskostnaden (i alla fall vad jag skulle få betala).

Har du suttit i en Juniper över huvud taget? Eller var det något du läste om Model Y när modellen var helt ny, för flera år sen?
Bilar jag har kört som bullrar mer inkluderar Volvo EX30, Audi Q5, VW ID.4, Kia EV6 och ett par andra.

Jasså så pass! Har en model y 2023 och tyckte volvo ex40 va betydligt bättre! Ser framemot en juniper :smiling_face_with_sunglasses:

Det här med upplevt buller är väldigt olika beroende på person. Jag kommer från volvo/audi världen. Tycker min Tesla är tystare. Har kollegor som är av annan uppfattning. Vad en db mätare skulle visa är inte så intressant.

Viktigt dock när vi jämför Tesla med andra bilar: Jämför med den NYA generationen. Mod 3 highland och moldel Y Juniper. Ofta ser man folk klaga på kvalitet och komfort men de första årsmodellerna var just teslas först försök.

Idag är bilarna från Tesla av helt annan klass.

Ps

Noterar nu att enklaste varianten av EX60 med vinterdäck och dragkrok är nära en kvarts miljon(!:scream:) dyrare än Tesla y bas med vinterdäck o krok. Då får du volvos första försök till en elbil i denna klass. Jmf med välbeprövad teknik….

Är det den senaste modellen? Är inte Tesla-fanboy som kan alla interna modellbeteckningar.

I så fall nej, den senaste faceliften har jag inte kört eller åkt i. Men tidigare varianter ja, och de har faktiskt inte imponerat alls. Därav frågan om de löst bullret!

Men jämförelsen Tesla Y bas - EX60 haltar ändå rätt betänkligt. Men Tesla y standard RWD är billig!

Det vet vi inte. Det finns bara en bild på EX60, och någon demo bil som pressen kikat på. Ej kört. (Kan vara ett tomt skal?) Är den färdigutvecklad eller är volvo tvingade att lansera den för tidigt?

Framtiden lär utvisa.

Mer rättvis jämförelse är kanske en Y premium. Då är den ändå över 100k billigare pris än volvon.

Blir i alla fall spännande när Volvon kommer för provkörning!

Spontant tror jag att det är en motiverad prisskillnad, men eftersom ingen utanför Volvo kört den är det ju såklart bara en känsla utifrån vad man läst.

2 gillningar

En liten verklighetsrapport från dagens tesla-resa på 40 mil i sträng kyla (-17 i morse och -6 vid hemkomst)

Stannar på tesla sc i växjö med 15% batteri.

Stoppar i sladden, ingen app, inga kreditkort, ingen reservering av belopp. Bilen börjar ladda direkt.

Går in på donken för kort toabesök och köpa en burgare, sätter mig i bilen 7 min senare med 50% batteri och kör vidare hem. Bilen laddar med 210kw i -6gr.

Det är premium om något. Premium upplevelse. Nästan lika snabbt som att fylla tanken med diesel. Min Audi som var 200k dyrare än teslan och väl traditionellt räknas som premium var aldrig över 80-90kw på vintern.

Det är nya tider nu. Kromlister och många knappar är inte premium. Uppkoppling, funktion och upplevelse, komfort är premium. De tillverkare som inte uppfattar det tror jag snart är borta.

Jag nappade på privatleasingen.
Tycker inte bilen är så bullrig med dubbdäck i motorvägsfart. Premium är säkert tystare men helt acceptabelt och inget som stör hittills.
Stereon är ju rätt så bantad men fortfarande bättre än sämsta ljudpaketet på många bilar,

Bra räckvidd och förrukning.
Visar 452km vid 100% laddning vilket borde kunna gå att uppnå under sommaren. Det är ungefär den räckvidd min tidigare model 3 hade med 4 år och 12 000 mil på nacken.

1 gillning

Jag är bilintresserad men kan inte så mycket om Tesla. Vad innebär MY Premium i form av det som “vi bilintresserade” brukar associera med premium, exempelvis aktivt chassi, luftfjädring, adaptiva strålkastare, aktivt kurvljus, akustiklaminering, aktiv krängningshämmare, öppningsbart panorama, elektriska gardiner, ventilerade säten osv?

Skulle kunna leta reda på detta men hittade ingen jättebra sammanfattning när jag gjorde en snabb sökning - så tänker om någon intresserad redan har koll på detta.

Kan inget om varken Tesla eller elbilar generellt, men bör den inte visa 534km vid full laddning (om det är Y-modellen som säljs nu)?

Sen förstår jag att det inte är realistisk körsträcka i alla fall (beroende på alla parametrar; kyla, körstil, väder, vinterdäck osv).

Hur långt kommer man med senaste Y-modellen i -15 grader?

534 km är angiven WLTP förbrukning (europeiskt mått) som är långt ifrån realistiskt såvida man inte kör med AC avstängd och håller en jämn fart i 50km/h i sommarväglag.

Den räckvidd som visas i bilen är EPA (amerikanskt mått) som mer realistisk utifrån blandad körning såvida det inte är under nollan typ. Brukar kunna gå att uppnå vid någorlunda mildare väderlek vid lugnare körning. Ska man räkna med -15 tror jag man får dock räkna med 60-70% av EPA för att komma åt verklig förbrukning.

Om jag inte minns fel hade äldre model Y long range strax över 500km EPA räckvidd som ny medan RWD hade cirka 420-430.

1 gillning