Isf måste jag poppa popcorn. Jag tror de flesta iaf i USA avvaktat med tanke på USD 7500 tax credit…men ingen trodde nog att priserna skulle sänkas så här mycket. Konkurrenterna blev nog lite bleka idag. Det är en spännande tid att leva i!
Intressant att både Tesla själva och konkurrenternas aktiekurser sjunker på beskedet. Alltså en förlust för branschen som helhet att marginalerna kapas men givetvis en vinst för konsumenterna som lär få ringar på vattnet
Jo men jag har fortfarande mina tvivel gällande byggkvalitet och de Teslor jag sett styrker mina misstankar. Kanske de nyaste modellerna är bättre men 2019 modellerna verkade ganska billiga ännu.
Teslorna hade väl börjat bli rätt dyra i förhållande till konkurrenterna och vad man fick, så en prissänkning var nog på sin plats. Bra för oss konsumenter iaf, mindre utrymme för konkurrenterna att höja priserna iaf.
Värdebevaringen har ju dock varit onaturlig på senare tiden, har man gjort sin TCO på t.ex. 3 år med 50% värdeminskning så ligger man nog fortfarande + i den kalkylen.
Ja och nej, är inte särskilt kul att lägga så mycket pengar på något som tillverkaren helt plötsligt prissänker med ca 20%.
Är inte en stor anledning till Teslas beg-priser en historiskt hög efterfrågan och låg tillgång? Nu finns det långt fler modeller (elbilar) att välja på nya/begagnade och priserna lär gå därefter. Får inte glömma att Tesla (model y/3) är en bruksbil och ingen premiumprodukt där någon betalar extra för varumärket. Speciellt inte ifall man behandlar sina fanboys som skräp genom att prisdumpa så fort lagren börjar fyllas på
Håller med, det är galet. Men har man just beställt en Tesla veckan innan är det ju inte muntert.
Eller för den delen vill sälja om ett år, efter leverans om man tröttnat.
Nej det känns ju tråkigt för de som precis köpt såklart. Men lyfter man blicken bara lite så blir ju nästa bil man köper förhoppningsvis billigare än annars.
Sett till inköpspris ja, men varför köpa en Tesla? finns 100 andra tillverkare som erbjuder en liknande tjänst utan att dumpa priser och sätta sina kunder på pottkanten. Hur kommer begpriserna stå sig ifall man tar bort lojalitetskänslan hos kunderna? Min gissning är att detta beteendet kan bli mycket kostsamt i längden, Tesla skulle inte vara någonting utan alla dessa lojala kunder som gång på gång försvarar medioker kvalitet, trist design, dåligt kundbemötande osv. Jag är kanske känslig men körde model S för ett antal år sedan, gav upp samtidigt som handtagen och knapparna på ratten.
När dessutom infrastrukturen kring laddplatser är öppen för alla som betalar för sig finns ännu ett mindre incitament att köra just Teslas bilar.
Ja! Blev nog en svettig helg för ledningen på x antal bilföretag nu
Ja, men är det inte fort oerhört bökigt att ladda med 711 olika appar om man ej kör Tesla. Eller du menar att man kan ladda i Teslas laddsationer utan en Tesla?
Sen är väl Tesla fort ensama om det smidiga sättet att bilen vet hur länge och var man behöver stanna för att komma från a till b?
Så är det säkert, jag menade att även med poängerna du gör så kan nog en värdeminskning på 50% på 3 år (som historiskt gällt för helt vanliga bilar) nog fortfarande stämma för en 1-2 år gammal bil.
Sen spelar det ingen roll om det är en premiumbil eller ej, om utbudet överstiger efterfrågan dumpas priserna. T.ex. pga generösa importregler har begagnade BMW, Audi och Mercedes fåtts för en spottstyver historiskt i Sverige, premiummärken till trots.
Antar att det beror på ens perspektiv. Där du undrar varför någon skulle betala för en tesla där det finns alternativ undrar jag varför någon skulle få för sig att köpa ett alternativ nu när tesla kostar lika mycket trots att de är effektivare, snabbare, ljusår bättre infotainment och bättre infrastruktur? Det är långt ifrån alla superchargers som är öppna för allmänheten. Går man och köper en Kia Niro istället för en Model Y idag är man ju uppenbarligen totalt tappad bakom flötet, köpte man nyligen en Niro borde man vara lika ledsen som de som precis hämtade ut en model Y för gamla priset.
exakt, förstått det som att Tesla tillåter andra tillverkare att ladda på tesla-stationer. I övrigt är det samma för alla, antar dessutom de flesta el-bils förarna laddar hemma till vardags.
Hur mycket hade de sänkt om inte dollarn stigit så mycket?
Hur mycket hade de sänkt om bonusen varit kvar?
Konspirationen tätnar
Jag blev lite köpsugen, men vi har en bil redan.
Men då dSEK för bensin vs el i vårt fall är 20000/år och räntekostnaden på 500 000 är 20 000/år så…
Gah. Det går ju jämnt upp. Visst, man skall amotera också. Men dubbel Gah!.
(vi betalar ca 500 kr i skatt för nuvarande bil)
Priskrig för att slå ut konkurrenter.
Bonusen hade väl varit kvar för konkurrenterna med, så att dumpa priserna för att sälja ut lagren tror jag inte är så värst korrelerad med bonusen. Att bilarna kostat ungefär vad bonusen var värd mer i Sverige än Finland tror jag har varit mer korrelerat.
Här sänktes priset för Model Y LR med 11 000€ (ca 124 000kr) ner till 56 600€, så -16% ungefär.
Personligen skulle jag välja KIAn då jag aldrig i livet skulle köpa en Tesla efter att deras VD kom ut som ProRyssland i det pågående kriget…