Testa Allvädersapproach i TJP?

Jag är lite sugen på att testa nån form av allvädersportföljtänk inom ramen för tjänstepension.
Frågor, eller en fråga i 3delar: (har SPP och Nordnet idag man kan troligen byta)
1 Vilka guldfonder som passar i allvädersportfölj finns tillgängliga inom TJP?
2 Samma fråga för råvarutillgångar/fonder
3 Samma för långa räntefonder- när jag läser blirjag tveksam till om de är långa nog för att passa

1 gillning

Som du redan har sett så är urvalet begränsat och långt från optimalt. Jag hjälper med att förvalta ett tjänstepensionskonto som min pappa har enligt principerna för en allvädersportfölj. Där har vi prioriterat enkelhet och gjort det bästa vi kan med utbudet som finns tillgängligt med vetskapen om att portföljen inte är matematiskt perfekt.

4 gillningar

Hur nära pension är du? Kan tycka att AW blir onödigt krånglig och tidskrävande om man inte är 60+ och behöver begränsa risken. Nyfiken på vad andra har att säga om detta.

1 gillning

5 år max 10 (är 55)

tack! ska kolla lite på dessa i min Nordnet.

Kul att du är intresserad, det har varit mycket liknande frågor uppe i allväderstråden. Fondurvalet kan absolut vara ganska begränsat, men samtidigt ska man inte låta det bästa bli det godas fiende, och i många fall går det åtminstone att applicera grundfilosofin.

Jag är inte så insatt i vilka fonder som finns tillgängliga för respektive pensionsavtal, men generellt:

• Guld-ETC:er kan ersättas av guldgruvbolagsfonder. De korrelerar starkt med guldpriset men är mycket mer volatila, och håller emot sämre vid börsnedgång, men kan ändå fylla sitt syfte.

• Råvaru-ETF:er kan ersättas av vanliga rårvarufonder, ex. Centaur Commodity. De är generellt dyrare och aktivt förvaltade, men kan ändå fylla sitt syfte. I nödfall kan man även överväga aktiefonder med inriktning naturresurser eller andra reala tillgångar.

• Långa räntefonder kan helt enkelt ersättas med den räntefond med längst duration som finns tillgänglig. Storebrand Obligation brukar vara mitt andrahandsval när Captor Iris inte finns.

Kom ihåg att det historiskt funnits flertalet perioder på upp till 20 år där aktier gått i princip +/-0 realt, så jag skulle säga att det kan vara aktuellt tidigare.

Sedan behöver man inte heller gå “all-in” allvädersportfölj, utan man kan vara överviktad aktier men ändå applicera en del av filosofin för att kunna ta del av ombalanseringspremien, minskad volatilitet, och minskad sekvensrisk. I min PPM (där urvalet är oerhört begränsat) har jag 50% aktier, 20% guldgruvbolag, 15% aktier med inriktning naturresurser, och 15% räntor. Jag förväntar mig inte sämre avkastning än 100% aktier kommande 10-20 år.

6 gillningar

Är denna screenshot från Nordnet? Känner inte igen vyn men har heller inte Tjp där idag. Har möjlighet att flytta men är nyfiken på hur begränsat utbudet är. Många andra banker har på olika sätt skadeskjutit utbudet inom olika avtal så att man inte har tillgång till hela bankens fondutbud. Hur ser det ut hos Nordnet? Gissar att man inte kan ha aktier? Och därmed inte ETF eller ETC? Alla fonder eller begränsat på något vis?

I det sammanhanget har jag funderat lite på AuAg Precious Green som är 40% fysiskt guld ETCer och 60% i aktier för grön framtid, i huvudsak relaterat till energiområdet, men när jag tittar på den listan med bolag spär det allra mesta råvarubolag, koppar, batteri metaller mm

Så jag har funderat på att om jag låter AuAg PGs 60% aktiedel vara 20% råvaruexponering dvs total AuAg PG allokering 33% så får man åtminstone in 13% fysisk ETC guld och kan då komplettera upp det med guldaktiefond. Får åtminstone en del fysiskt guld och en del guldgruvbolag.

Det är den enda fonden jag känner till med guld ETC innehav som kanske kan finnas på en del TJP listor

Vad tror du om det?

1 gillning

Den tanken har varit uppe i allväderstråden för länge sedan, innan Avanza godkände guld-ETC:er för ränterabatt. Jag avfärdade det till slut eftersom man “tvingas” allokera aktierna till en aktivt förvaltad tematisk fond. Det hade varit mycket mer intressant om aktiedelen bara var ett globalindex. Dessutom blir ombalanseringseffekten sämre jämfört med att ha komponenterna separerade.

Att placera den gröna aktiedelen bland råvaror var dock en ny tanke! Jag har inte gått igenom innehaven i detalj, men känner mig lite tveksam. Allokering till råvaruaktier istället för terminer är ju redan en nödlösning. Jag hade föredragit att bara allokera till en guldgruvbolagsfond + råvarufond istället för att försöka krysta fram sätt att få AuAg PG att fungera.

3 gillningar

Ja det är kanske inte värt det bara för att få fysiskt guld.

Kanske istället volatilitetsvikta ner innehaven pga gruvbolag för både guld och råvaror. Som jag förstår det är bolagen typiskt runt dubbelt så volatila som tillgången dvs 30% ursprunglig allokering mer blir 15% och 20% blir 10% och sedan fördela det överblivna på aktier och räntor

1 gillning

lite samma tänk som jag har. Det går knappt konstruera AW i TJP så jag tänkte göra ungefr såhär
Det jag har i Nordnet = ca 25% av total nettoF skall vara allväder(men pga dåliga förutsättningar kommer det vara partiell AW) sedan har jag resten i 40A/60R c.a med vissa AW inslag (realräntefonder).Jag hoppas börja ta ut om 5 år och då spelar det roll i vilken försäkring det ligger vad

1 gillning

Jag sitter och ser över min TJP i Alecta just nu. Kör 50/50 Trad/Trad där (ITP 1). Istället för att byta till fondförsäkring och pussla funderar jag på om ändå inte Alecta trad är good enough. Låg avgift och liknar ett 60/40-upplägg till viss del men med inslag av alternativa investeringar. Risken minskar också automatiskt med åldern då 60% aktier reduceras vid högre ålder.

Värt då att pilla med AW i TJP? Jag tänker att man då istället kan köra en avancerad AW privat via Avanza/NN/Savr eller liknande - med bättre utbud - och nyttja TJP till en del som kan vara svårare att komma åt privat (onoterat, fastighetsprojekt m.m.) - vilket ingår i Alecta trad.

Avgifter Alecta:

Våra låga avgifter ger dig mer i pension | Alecta.

PS Postade i allväderstråden tidigare om detta men tar det här istället. DS

1 gillning

jag har en del av min TJP på Nordnet och bestämde mig för att försöka konstruera en testversion av allvädersportfölj. Köpte Realräntefond, Lånräntefond, och splittade upp motsvarande belopp i 4 olika fonder (guldfond, gruvfond, råvarufond etc). Har även lite annat och totalt 50% aktier så man kan säga att halva summan är allväder, sedan har jag extra 30% aktier, 10% korsränta och 5% investment grade utanför allvädersdelen.

Tror inte min allvädersdel funkar exakt som en allvädersfond
Realräntefonden gör nog stitt jobb och såklart aktiedelen (global idx), medan långräntefonden är på lite förkort horisont
råvaru och gulddelarna är “bolag i bransh” och inte direkt tillgång så de har delvis annan riskprofil
dessutom tror jag att guld och silver och metaller idag varierar delvis MED och inte Tväremot AI delen av börsen så jag letar efter andra saker (Skogsfond?) som inte skall variera lika

Ett tillproblem och en förklaring tillvarför jag bara testar allväder är att jag går in i portföljen när räntan är låg och guldpriserna mm är superhöga….

totalt är nog allväderstestet inkl aktedelen i det ca 20-25% av min totala Net Worth

I ppm har jag just nu 65% aktiefonder och 35% räntefonder. Finns en tanke att eventuellt ändra om till 50% aktiefonder, 35% räntefonder och 15% black rock gold om guldpriset skulle dippa ner lite.

1 gillning

Cat bonds (som varit på tal i allväderstråden tidigare) beskrivs i positiva ordalag i DI nu. Även att bl.a. Alecta investerat som del av deras alternativa investeringar. Intressant diversifiering med låg korrelation till övriga tillgångsslag. Finns en HANetf på Avanza till 1.38% avgift som investerar i cat bonds men det var dyrt. (C47B på Nordnet också).

Kanske någon här har någon billigare variant att tipsa om, annars är ju Alecta trad fortsatt intressant till en billig peng känns det som.

1 gillning

Trendföljande AW, finns åtminstone på min Nordnettjänstepension.

Disclaimer: Jag har själv valt ligga 100% aktier på TJP.