Tibber lämplig även utan stora elförbrukande saker?

Läste om Tibber idag, men det verkar mest vara för de med elbil och många apparater som de kan ladda/köra under natten då elen är billigare.

Eller har jag fel?

Kan även jag i en vanlig tvåa och endast använder elen till kombinerad kyl/frys, induktionshäll, lampor, laptop, extern skärm ibland, router och tv sänka kostnaden för elen genom att byta till Tibber? Det enda som körs på natten är ju kyl/frysen och laddning av laptop.

Två aspekter:

1. Timpris vs. rörligt dygnsmedel (vanligt rörligt pris). Timpris (som Tibber men även många andra har) tjänar man bara på om man kan flytta konsumtion till billiga timmar under dygnet.

2. Påslag per kWh vs. fast månadsavgift. Tibber tjänar pengar på en fast månadsavgift, det vanligaste (tror jag?) är annars att elbolaget lägger på ett par öre per förbrukad kWH och tjänar därmed mer pengar desto mer konsumenten förbrukar. Om man har väldigt låg konsumtion kanske den fasta månadskostnaden blir dyrare än ett påslag.

1 gillning

Diskmaskin, tvättmaskin, golvvärme och torktumlare etc? Där du kan styra när användning ska ske.

Om inte så skulle jag säga att du inte tjänar på Tibber.

De saker du nämner kanske inte styrs till låga timpriser utan behov styr. Kyl frys alltid på. Induktionshäll när man är hungrig (trist laga all mat på natten tex).

1 gillning

Vi har tibber och bor i lägenhet (bostadsrätt 120kvm)
Vi har skaffat tibber enbart för att se hur vi kan hantera livet med timdebitering, detta då vi gärna vill flytta / bygga hus inom ett par år. Klarar vi som familj att köra mycket nattetid utan att det tär på oss eller försämrar livskvaliteten avsevärt så förbättras ju våra framtidsplaner känner jag.

3 gillningar

Själv har jag inte Tibber efter att de i samtal med mig konstaterat att jag 1) har för låg förbrukning och 2) inte är intresserad av att automatisera/koppla upp mitt hem och 3) inte har mycket ‘stora elförbrukande saker’ heller.

Kontakta dem helt enkelt och se vad de säger?!

1 gillning

Tack för all feedback.
Kanske ringer dem om jag orkar, men verkar som om jag tänker rätt att jag nog inte är den typ av kund de vänder sig till. Allt förutom kyl/frys styrs av behov. Om jag inte är beredd att vända på dygnet :slight_smile: men det känns lite väl drastiskt, och sämre för hälsan och umgänge.

Jag har haft timdebitering till huset senaste året eller så. Vi har ställt om värmepumpen så att den kan utnyttja det lägre elpriset nattetid och försökt ladda bilen under billiga timmar. Trots detta blir besparingen väldigt liten. Därför har jag valt att avsluta timdebiteringen och återgå till vanligt rörligt månadspris. Besparingen motsvarar inte insatsen i mitt fall. Jag tror att du gör rätt som hoppar över detta, som boende i en lägenhet.

1 gillning

Är en riktig tibbernörd själv.

Det finns två aspekter som man tjänar på (eller förlorar). 1. Om man kan styra sin förbrukning efter elpris. 2. Man ser precis hur mycket ström man gör av med varje dag och lär sig sänka sin totala förbrukning (beteende)

Själv har jag senaste året sparat 6000 spänn på aspekt 1 och hela 12000 på aspekt 2. Bor i stor villa, med elbil, etc.

Vart jag vill komma är att du absolut inte ska köra timpris när du bor i lägenhet. Men du kommer tjäna på att skaffa dig möjlighet att se din dygnsförbukning eller ännu bättre nuvarande förbrukning. För det senare finns alternativ som beror på elbolag, mätarskåp mm.

Lycka till!

1 gillning