Tid, risk eller insättningar?

Vi som jobbar inom industri och med medel löner eller under medel lön kan vi göra smidigt för oss att jobba 7 dagar i veckan om facket och arbetsgivare tillåter det! :joy: Det är ända sättet att få högre inkomst. Sedan kan man skaffa 2 st jobb och göra något annat på helgerna. :+1:. De som jobbar inom vården behöver aldrig vara hemma då det finns så mycket jobba att jobba 150% i veckan :joy:. Vi har 11 tim dygnsvila enligt lagen som vi måste följa. Resten kan man arbeta om man drycker mycker Redbull för att lyckas hålla sig vaken :rofl:.

@Botvid och @Jacke77 varför är det så provocerande med att titta på andra möjliga inkomstkällor än lönearbete?
Är det omöjligt att börja tjäna pengar på en hobby?
Folk lyckas ju tom tjäna pengar (mycket dessutom) på något så löjligt som youtubeklipp (för att inte tala om denna bloggen)?
Eller börja med något annat på helgerna? Det måste inte dra in pengar de första 5 åren… Handlar lika mycket om att lära sig saker.

100% arbete 40tim i veckan borde Vi alla vara nöjda med. Helgerna har man fullt upp med familjen och barnen och även efter arbetet i veckorna. Jag är nöjd med 100% veckan och har ingen behov av extra knäck. Sparar redan tillräckligt mycket månadsvis ca 12 tusen i portföljer och 3 tusen i sparkonto. Det räcker på familjen inkomster för att vara trygg långsiktigt och leva normalt liv just nu. :+1:. Jag klagar inte. Trivs bra med mitt jobb. Har alltid levt med goda marginaler utan lån och massa extra onödiga utgifter.

Javisst, men det är ett val! Ett val du har gjort och som antagligen är mycket bättre för ditt liv än att försöka öka dina inkomster! Men det går, om du vill prioritera bort annat. Något som du förmodligen inte bör göra eftersom du säger att du har tillräckligt.

Om du har tillräckligt är det bara att gratulera! Du har något som många oerhört rika aldrig lyckas få. Finns ingen anledning att slarva bort det och familjen då…

1 gillning

Jag har full förståelse för att det kan upplevas provocerande att påstå att man alltid kan öka sina inkomster. Så enkelt är det inte för alla. Skälen kan vara många.

Alla är inte unga, friska och välstrukturerade. Det amerikanska synsättet att det bara är att ta sig själv i kragen köper jag inte.

5 gillningar

Själv har jag x antal.miljoner i Isk och en buffert på 120 tusen. Skuldfri 43 år. Mobiltelefon motorola som kostar 1300kr kontant. Ingen mobil abonnemang. Fin bil och hyresrätt. Vanlig industrilön. Själv har jag ingen behov för att springa runt med senaste iphone eller åka mercedes på storgatan för att visa folk att jag är miljonär :+1::grin:. Lön och utgifter är a och o för att lyckas långsiktigt. Om du har högre utgifter än vad du tjänar då kvittar det om du tjänar 150 tusen i månaden kommer du bli fattig långsiktigt. Det går att bli av med pengar även om du tjänar 200 tusen i månaden. :+1:

Många idag klarar inte ens av att landa en tillsvidareanställning, än mindre tjäna pengar på sin hobby, Youtube eller bloggande. Även om det är ett häftigt koncept att frikoppla inkomsten från tiden man lägger ned på något så är den bistra sanningen för de allra flesta att de måste byta sin tid mot pengar av en arbetsgivare.

1 gillning

Ja precis! Du har uppenbarligen definitivt tillräckligt på den ekonomiska fronten. Varför prioritera bort annat för att öka sina inkomster då?
Poängen var att det går att prioritera bort annat och öka sina inkomster. Är det värt det? Beror på, i många fall inte alls. Men det går. Så länge man bor i ett land som Sverige kan man nästan alltid öka sin inkomster (och samtidigt prioritera bort annat). Det är en helt annan historia för människor i många andra delar av världen.

1 gillning

Nyckeln är prioritera bort annat. Det är upp till var och en. Personligen vill jag inte prioritera bort saker som sömn och familjetid. Sedan tror jag det blir väldigt mycket gratistid i början för att starta upp ett extraknäck. Lönsamhet kräver om du prickar rätt. AdSense och andra annonser är exempelvis svårt att tjäna pengar på om du inte kommer upp i väldigt stora trafiksiffror. I Sverige är marknaden ganska liten, så ofta krävs något med en global publik för att det ska vara skalbart. Då ställs många krav; allt från teknisk kompetens, exhibitionism till en avspänd inställning till att prata på bruten engelska. Det är inte värt det för mig.

1 gillning

Intressant ämne och även intressant att läsa kommentarerna. Som så ofta, så glider diskussionerna iväg från vad tråden faktiskt handlade om och jag tänker inte vara bättre själv :grinning_face_with_smiling_eyes:

Fastnade nämligen på diskussionen om huruvida det är bäst att dra in på utgifter eller öka sina inkomster. Själv kommer jag fram till det lite tråkiga och präktiga svaret att ”det beror på” samt att man kanske kan göra lite av båda om det är möjligt.
Men i slutändan handlar det dels om vad som är möjligt givet ens livssituation och dels vad man prioriterar.

Historien om fiskaren och affärsmannen blir ett exempel på två ytterligheter. Fiskaren lever ett lyckligt liv så länge han klarar av att dra upp sina fiskar varje dag. Skulle det skita sig en dag, så har han inga marginaler what so ever.
Affärsmannen missar istället att leva och vill bara bli svinigt rik. Ingen av deras approach skulle funka för mig.

Jag tror att för dom allra flesta är det svårt om inte nästan omöjligt att utöka sina inkomster markant utan att göra väldigt stora ändringar i livet. Och givetvis är det svårt för dom flesta även om man är beredd att förändra. Det är ju inte hur enkelt som helst att komma på nåt som ska generera en massa pengar. Därför kan det låta lite arrogant när man insinuerar att det är ett val man gjort själv.
Alla har inte förmågan att hitta vägar till massiva inkomster.

Och om man nu kommer på något smart, så kommer det sannolikt innebära en sjuhelsickes massa jobb och tid. Vilket kan passa vissa människor beroende på vilken fas man är i livet och hur man är som person.

För vissa är det helt enkelt mer värt att istället se över sina kostnader och fundera på om man får bra utväxling på det man lägger pengarna på.

6 gillningar