Hur nyttjar man en hög inkomst?

Hej!

Jag och min sambo lever i ett DINK-förhållande (double income, no kids) och har tämligen god ekonomi. Vi bor i en lägenhet med lån på ca 3,5 MSEK, vilket vi kan svälja med råge och vi kan spara undan en del pengar varje månad.

Det jag funderar på nu är hur man kan nyttja att vi har, och troligtvis kommer att ha, en relativt god ekonomi under en stor del av vårat liv. Vad kan vi göra för att omsätta det till kapital på bra sätt, förutom att fortsätta spara aggressivt på börsen? Finns det tillfällen där det vore klokt att investera i exepelvis dyrare boenden, när andra inte kan det?

Tacksam för alla reflektioner!
Christian

1 gillning

Hörde nån säga att det finns 3 tillgångar. Brukar tänka och reflektera på det ibland.

1. Tid: får du lyckan att leva ett genomsnittligt liv har du ca 4 000 veckor till förfogande. Är du klar med skola är det under 3000 kvar. Av dem kanske du är frisk 2000. Jobbar du heltid är det kanske ett par 100 veckor som du kan göra vad du vill med full hälsa. En vecka går fort förbi…

2. Hälsa: dels resultat av hur du lever, dels genetiskt lotteri. För de flesta är den avtagande livet ut. Fullt frisk idag är ingen garanti för att du är det om 12 månader. Hälsobomber händer runt ikring oss hela tiden(oftast i det tysta)… men 3-5 timmar motion/vecka är väll en grundnivå som alla borde klara för att göra det man kan.

3. Pengar: oändlig påhittad ”resurs” som du alltid kan skaffa mer av. Har du det bra på den fronten så du kan täcka mat och husrum så har den mindre betydelse.

Tror slutsatsen om jag minns rätt är att 1-2 är långt mycket viktigare än nr 3. Men oftast lägger vi ner alldeles för mycket tid på 3an.

22 gillningar

Oerhört tänkvärt! Och skrämmande! Kan själv känna igen mig att punkt 3 är lättare att fokusera på, kanske för att det är mätbart. Håller sen en tid tillbaka på att fokusera mer på ffa punkt 1, punkt 2 har alltid varit en naturlig del av livet på ett eller annat sätt. Men ack vad svårt! Sitter just nu på tåget och läser the happiness of pursuit, rekommenderas!

2 gillningar

Jag tänker att en inkomst i sig inte ”räcker till” för att realisera många av de möjligheter som ändå kan finnas. Jag tror också att det är bäst att välja väg i livet ”med hjärtat” och inte försöka ”ekonomisera” precis allting.

Om du har ett stort intresse för att renovera och fixa finns det helt säkert bostäder du skulle kunna flytta till och omvandla till drömhus. Du skulle ha tillräckligt kassaflöde för att hantera ett sådant projekt. Det bygger ändå på att du är bra på det och tycker att det är kul. Om utgångspunkten är att några inhyrda hantverkare ska göra allt jobb tror jag inte på projektets ekonomiska potential.

Jag tror att ovanstående gäller för många av de potentiella case som finns. Har du kunskap och intresse för något så kan det ge en potential. Är inkomsten den enda insatsvaran så är indexfond, som vanligt, det rätta svaret.

1 gillning

Hej grollen!
Jag och min sambo lever i ett DINK-förhållande också och några barn kommer det inte bli så framtiden ser ut att vara i DINK-form. Vi gjorde så att vi slutade jobba heltid då de inte behövs rent ekonomiskt och så studerar vi båda nu, men olika grejer. Planen framöver är att få tag på en billig hyresrätt om typ 4 år fram i tiden i en stockholmsförort och köpa en mindre lägenhet i spanien där vi spenderar vintrarna.
Även om vi jobbar 60% båda två kommer vi nå ekonomiskt frihet inom 10-15 år oavsett så vi tar vara på den tiden vi har här och nu istället :slight_smile: !

5 gillningar

Kanske jag missförstått, men 8000 veckor är väl 152 år. Lever man till 80 är det “bara” 4160 veckor…ännu mer skrämmande

Inte bara det, jobbar man i Sverige med (minst) 5 veckors då samlar man 200 veckor mellan 25 och 65, och mellan 65 och 80 får man 780 veckor till. 200 är kanske inte galet mycket men rätt ska vara rätt.

Om vi nu bortser från diverse räknefel etc så har du såklart en poäng i andemeningen.

Men inte att förglömma det gamla uttrycket att tid = pengar. Ja visst resursen är teoretiskt obegränsad men att säga att “det alltid går skaffa mer” är väl kanske något naivt. God ekonomi och avkastning kräver såklart planering.

Om man är lite realistisk så är mängden pengar du kommer ha under ditt liv också begränsad. Pengarna ackumuleras via arbete (tid) eller avkastning (också tid).

Det blir i slutändan för nästan alla av oss det klassiska problemet “en kaka nu eller 3 sen”.

Sen är det kanske inte ett klockrent svar på frågan “hur ska jag använda pengarna för avkastning” att svara “hälsan är viktigare”.

1 gillning

Whops, tack för att ni synade min uträkning, jag har justerat veckorna. Kanske inte gav direkt svar på ts fråga men ville ge lite perspektiv. Typ har du hög inkomst så se hur du kan nyttja den för att skifta/stärka fokus på att boosta tid och hälsa…

Jag funderar på att sluta jobba/ dra ner på arbetstiden. Vad menar du att man ska göra med all livstid istället?

Pengar är mätbart i motsats till livskvalitet. Upplevelsen av livet verkar snarare handla om korta intensiva stunder än att ha stor tidsrymd i schemat. Det handlar alltså inte om vad man gör, eller hur länge - utan att ha riktigt intensiva positiva upplevelser:

Och vad som är en “positiv upplevelse” är svårt att sätta fingret på när man inte är i känslan. Ibland tror man att man behöver adrenalin när man behöver motsatsen, eller att man behöver vila när man behöver träna eller göra något.

Kroppens signaler är förrädiska, så utan ett arbete/ eget företag i förbindelse med omvärlden är risken att man blir en isolerad soffpotatis. Och det är ju sämre utifrån livskvaliteten. Jag tror familj och barn är ett stort värde utanför arbetslivet, men ts verkar ju vilja vara barnlös. Så att säga “investera i livskvalitet genom att skaffa barn” kanske inte går hem i den här tråden?

Ekonomiskt är det vad som redan skrivits i trådstarten. Skaffa hävstång via dyrare boenden om man är riskvillig. Möjligtvis en större “lekhink” fylld av optioner som kan ge större uppsida. Bara för att man har råd med risken alltså.

Hjälp andra - det skänker er mkt glädje

6 gillningar

Bra fråga, och den kan nog bara var och en själv svara på. Vad man vill göra med ökad livstid/frigjord tid? Finner man glädje i sitt jobb så kanske det är rätt att fortsätta så länge man kan. Tror dock många har stenkoll på sin ekonomi men negligerar tiden och hälsan. Som med mycket annat handlar det väll om balans. Balans mellan njutning och ansträngning. Jobb ger en form av balans och längtan till ”fritiden”, när all tid är fritid så börjar det spåra för många. Den gamla klyschan ”pensionera till något inte från något” ligger det nog mycket i. Hobbies/projekt/relationer som man verkligen får glädje av är väll drömmen. Sen om det är frimärken, yxkastning, noveller, svärmor, hjälpa andra, fiske eller springa ifatt moppepojkar som Ove må väll vara. Nyckeln är, tror jag, att kunna identifiera vad man går igång på. Jobb och pengar blir ibland ett slags alibi för att inte ge sig själv tid att djupdyka i de jobbigare frågorna som vem är jag och vad vill jag göra den korta perioden jag fått på den här planeten. Eller så tar man den lätta vägen blir en storkonsument och köper sig till nån form av illusionernad kortsiktig lycka, det går alltid att uppgradera sängen, bilen, kaffemaskinen eller flygstolen i tron att livets hemlighet ligger där. Men det tror inte jag.

1 gillning

Ja det är verkligen en knepig fråga. Jag vet inte ens hur jag ska börja på den. Man känner bara stress över att de funktionella åren snabbt förgås.

Det är lättare att svara på vad man inte vill, men det hjälper ju bara delvis.

1 gillning