Jag är nu 80 år gammal. Jag har så hög pension att år 2024 finns det risk att för första gången som pensionär behöva betala statlig skatt.
Många år innan jag blev pensionär så simulerade jag olika alternativa lösningar på “minpension.se”. Många i min släkt hade blivit mycket gamla så jag var inställd på göra tvärtom som de flesta andra och satsa på en hög livsvarig pension, istället för att ta ut så mycket som möjligt de första 5-10 åren. Så jag skulle skjuta upp pensionen i olika steg och vänta med tjänstepensionen tills jag hade fyllt 70 år.
Jag hade planerat att arbeta även efter min 65 årsdag men just då skulle min arbetsgivare minska personalstyrkan. Så jag valde att sluta arbeta, men ändå hålla fast vid min plan. När jag fyllde 70 år började jag således ta ut min tjänstepension, som på detta sätt blev väsentligt högre. Men bara 3 månader senare fick jag en cancerdiagnos. Trots att jag faktiskt ännu inte är friskförklarad från den sjukdomen har jag nu levt ett ekonomiskt bekymmersfritt liv tio år senare. Ty min cancer har hållit sig lika lugn som min oro över min ekonomiska situation. Att slippa oro över ekonomin är faktiskt också ett bra sätt att höja livskvaliten och ha ett bra liv som pensionär.