Tilldelning av Genova

Hur kommer det sig att min man får tilldelning av Genova aktien och inte jag?Beror det på att han har ett större kapital?beror det på att jag är kvinna?jag har vid tidigare aktietilldelningar varit med om samma sak.

Det är vanligt att man inte får tilldelning när den är kraftigt övertecknad. Jag förstår inte varför du måste blanda in vad du har eller inte har mellan benen.

PS. Jag fick inte heller tilldelning.

Pengarna är alltid ett könsneutrala förmål. Både män och kvinnor gillar pengarna när det handlar investering.

75 ST är ett hån. Jag sålde skiten direkt!

Den kommentaren var elak och passar inte i ett seriöst forum.

Det har inget att göra med att du är kvinna. Denna gång fick exempelvis min fru 150 aktier och jag fick 0.

Är en aktie kraftigt övertecknad händer det ibland att utfallet blir att bara en av makarna får tilldelning.

Genusperspektiv är ofta bra, men denna gång har hamnat fel.

Komplement till svaret. Skulle en bank medvetet välja bort kvinnor, skulle detta bli en kommersiell katastrof när det kom fram. Det behöver du inte oroa dig för.

Däremot är det fullt möjligt att banken har andra urvalskriterier. Gamla kunder med lite större innehav kan exempelvis prioriteras före nya kunder som öppnade ett ISK i fredags. Varje bank bestämmer, så det finns inget generellt svar.

Trodde det var styrelsen på bolaget man vill skaffa innehav hos som bestämde vilka som får och inte får teckna vid börsintro. Banken har väl inget med det hela att göra?

Som Richard skriver så är det styrelsen som bestämmer tilldelningen, men däremot så kan styrelsen ge ett visst antal aktier som banken själva får dela ut. Upp till styrelsen!

Enkelt uttryckt. Styrelsen ser till att de stora investerarna och inte minst styrelsens ledamöter får sitt. Det kan vara fondbolag, pensionsfonder och allt möjligt. Resten får berörda banker. Styrelsen har sedan inget intresse av att lägga sig i hur bankerna fördelar aktierna. Detta skulle bara kosta tid och pengar.

Jag fick 75 av 200 sökta på mitt avanza konto som jag haft i flera år. Jag fick 75 av 200 även på mitt helt nystartade isk på Swedbank enkom för denna ipo. Jag är varken miljonär eller stor trogen bankkund.