Hur kan det vara övervikt om det är marknadsvikt? För mig innebär övervikt när man viktar mer än marknadsvikt.
Beror på hur man tänker. Utifrån standardmeningen (vad som vanligen avses med övervikt) och begreppet marknadsvikt så stämmer det såklart. Men om riskspridning är målet så är jag inte säker på att 70% USA är det bästa. Riskspridning skulle istället kunna vara att fördela lika in i alla befintliga marknader oavsett hur de viktar gentemot marknaden som helhet. Marknadsvikt tycker jag innebär att göra sig oerhört känslig för vad som händer i USA.
Lite spånande utanför boxen sent en lördagskväll 
En halv % i 200 länder blir lagom 100% Global indexfond för att vara på det säkra sidan 

blir bäst så.
Men varför skulle just marknadsvikt användas som referenspunkt?
Jämvikt är ju egentligen mer logiskt, vilket är varför forskningen ofta använder jämvikt i studier.
Det här är ju lite missvisande egentligen. I USA precis som i Sverige finns ett betydande antal globala företag som finns över hela världen. Om man nu skulle vilja få till någon mer ”exakt” fördelningsmodell skulle man sannolikt behöva segmentera bolagen. De globala bolagen skulle vara en kategori, ”hemmamarknadsbolag” en annan osv. Kategoritillhörigheten borde för många bolag vara viktigare än i vilket land bolagen är noterade.
Varför anser du att det är bättre att övervikta mot investmentbolag än svenska börsen som helhet. Bygger tesen enbart på att det historiskt har varit en högre avkastning eller finns det några andra bakomliggande argument?
Ställer samma fråga som jag ställde till @Anonym. Ser du fler argument än endast historisk avkastning?
Tack för ditt svar. För att nyansera frågeställningen lite, har du någon strategi för den tillfälliga övervikten? Exempelvis när börjar och slutar du övervikta. Ska den svenska börsen ha gått ner 5 % mer än en global indexfond för att det ska anses vara ett tillfälle att övervikta?Svårigheten jag har med att tillfälligt övervikta är att hur jag än vrider och vänder på det så känns det som att jag försöker mig på någon form av marknadstajming vilket är långt ifrån min strategi. Om jag skulle övervikta vill jag ha någon form av strategi.
I detta avseende så definierar jag övervikt som avvikande från min min ursprungliga allokering.
Jag vill inte påstå att det skulle vara bättre. Det är ett möjligt alternativ och vad man föredrar är en smaksak. Som Jan tidigare noterat tenderar investmentbolag att prestera som småbolag. De tenderar också att gå ner mer än index vid nedgång.