Tillgångar som är negativt korrelerade med bostadsmarknaden

Jan, på din uppmaning gör jag ett inlägg.

Historiskt sett ligger väl svenska bostadsräntor på mellan fyra och fem procent. Sjunker då räntan till dryga en procent, så är det självklart att bostadspriserna ökar. Eftersom vi inte sett någon nedgång på hyrorna, så blir ju helt plötsligt alternativkostnaderna för boende väldigt olika.

Vad kommer att hända? I den bästa av världar kommer räntorna att börja stig om något år, men väldigt blygsamt. Om vi tror att en korrigering kommer att ta 10 år, innebär detta en snitthöjning med 0,3% per år. Efter skattereduktion blir detta 0,21%. En sådan höjning bör hushållen tåla utan några konvulsioner på marknaden.

Risken är att det inte blir så, utan att en räntehöjning kommer helt brutalt. En sådan förändring av marknaden är väldigt svårt att gardera sig mot.

Säg att du har en bostad som är värd 4 miljoner och ett sparande på 400 000 kr. Bostaden sjunker 10% i värde. Du har alltså tappat 400 000 kr. Vilka åtgärder du än gör, så är det fullkomligt omöjligt att gardera sig mot något sådant. Att hitta en sparande som gör att ditt sparande fördubblas i värde på extremt kort tid innebär en extremt stor risk att du förlorar allt. Det är bara att bo kvar, så kommer värdet att komma tillbaka så småningom. Vill du köpa en ny bostad, så har den nya bostaden också sjunkit i värde, och då blir din förlust begränsad eller försumbar. Köper du en dyrare bostad, så kan du till och med gå plus.

Kan du gardera dig på något sätt, genom att spekulera i räntor? Nej. Köper du korta räntor och det tar åratal innan en eventuell sättning på marknaden kommer, så har du troligen missat den avkastning som aktiefonder normalt sett kommer att ge dig. Köper du långa räntepapper riskerar du hela tiden att ligga steget efter om räntorna höjs undan för undan.

Jag använder mig av “mental bokföring”. Min 40 år gamla villa inköptes inte för en kapitalplacering utan för ett boende. Jag bor kvar oberoende om värdet på villan går upp eller ner. Flyttar jag om tio år, är värdet vad det är, då. Inte nu!

6 gillningar