Tips för att sänka utgifterna

Jag tänkte testa att skapa min första tråd och se hur det går… och den handlar ifall man har vardagliga tips att dela som kan hjälpa att sänka utgifterna.

Så jag delar tipset Paradiset (https://www.paradiset.com) för analys, åsikter mm. Det är en nystartad whole foods nätbutik. Egentligen omstartad då den fanns som fysiska butiker förut. Det baseras på att man betalar en medlemsavgift och får därmed köpa saker för rabatterat pris. Meningen är att man ska tjäna igen medlemskapet på rabatten.

Jag som har ganska dyrt matkonto och vill gärna köpa bra grejer. Köper allt ekologiskt, lyxiga choklader osv… Jag har nu testat ett första köp för att se exempel på besparingen. På ett köp för 751 kr så blev det en besparing på 143 kr jämfört med om jag skulle köpt varorna i de butiker jag brukar i Stockholm. För nuvarande medlemsavgift 698 kr/år så behöver jag göra 6 köp per år för att börja gå lite plus. Jag kanske sparar lite tid för att inte behöva jaga varorna i butik, inte direkt bensinkostnader då jag ändå åker och handlar annat lika ofta som de inte har. Gratis frakt över 700 kr.

Svårt att säga med deras nuvarande utbud om det kan bli en större sänkning av utgifter eftersom jag mest köpte lyxiga “sällan”-varor denna gång. Men jag tycker om idén med medlemskap och community. Jag tror och hoppas att de ska öka utbud och ta fram andra möjligheter med tiden.

1 gillning

Snyggt tips med Paradiset!

Jag skulle säga att mitt största tips är att våga ifrågasätta priser, alltså pruta.
Visst, i en matvaruaffär kan det vara svårt, men det mesta som är “sällanköpsvaror” går att pruta på. Även försäkringar samt bankprodukter såsom bankkort osv går att förhandla bort/ få ned kostnaden.

Det är mitt bästa tips iaf! :slight_smile: