Vi ska få elbilsladdare till vårt garage nu och tänkte därför titta på just elbil. Vi har för tillfället två bilar, en Ford Fiesta från 2008 och en Mazda 6 från 2006. Kostnaden för dessa två har varit i snitt ca 1000 - 1200 kr per bil och månad. Vi kör alltså väldigt lite, runt 600 - 800 mil per år per bil som max. Vi har inte haft några större reperationer (än) och det vi gjort har vi klarat av själva.
Vi tittar nu runt på leasingmarknaden för första gången någonsin och det är en djungel. Just nu verkar Mercedes ha bra pris på sin leasing på en EQA 250 men även 4matic som ligger på 5 300 kr i månaden med 1 000 kr rabatt första året. Man får även 15 000 kr att ladda för varje år i tre år samt vinterdäck. Slår man ut totala beloppet blir det i snitt 4 950 kr i månaden.
Vi kommer således betala minst 178 800 kr för bilen under dessa tre år. Leasing innebär ju att du hyr bilen och eventuellt kan du välja att köpa den i slutet. Då vi aldrig leasat innan förstår jag inte hur dom kan tjäna pengar på detta? Bara värdeminskningen borde ju vara typ 40 % på 600 000, alltså runt 340 000 kr?
jaja, är det något man ska tänka som förstagångs-leasare? Ser att uppläggningsavgiften är typ 700 kr, den kanske man kan prata bort? Kan man lägga till/ta bort saker? Vill vara påläst innan jag besöker försäljaren för dom har informationsövertaget känner jag
Edit
Förstår jag rätt att man bara behöver halvförsäkring för att företaget står för vagnskada under dessa tre år och därför behöver man inte helförsäkring?
Jag skrev in bilen i min bilkalkyl och skatt ca 360 kr per år, försäkring ca 3500 kr, bilsläp 250 kr, service/reperation 250 kr, månadskostnad 4950 kr. Slutsumman blev 5300 kr i månaden i snitt.
Jag är generellt för leasing idag. Pratade med en bilhandlare som slutat med leasing. Hans marginal var typ 2.000 - 5.000 kr på en leasingbil. Skulle aldrig gissat det.
Är inne på tredje bilen och år 8 med leasing. Jag bryr mig väldigt lite om modell och färg. Har alltid valt det som är på kampanj. Har betalat ca 3500kr/mån under alla år. visst har modellerna blivit av billigare modell för varje ny bil men tycker ändå att det är en ganska ok peng för en bil. i detta har allt utan vinterdäck ingått. Köpte vinterdäck själv till första bilen som sedan har använt till alla bilarna under alla år. För min familj har miltalet aldrig varit ett problem. Vi har haft flera hundra mil kvar när vi lämnar tillbaka. Då får man dessutom tillbaka pengar. Har bara erfarenhet från Volkswagen. har aldrig haft problem med återlämnade men har varit noga med att ta hand om bilen.
Jag tycker leasing är supersmidigt men visst. Har ju snart lagt ut 400 000kr på leasing genom nio år och äger inget. hade ju kunnat köpt en bil för den summan direkt och säkert kört den bilen i 20 år. Men man köper ju sig fri från eventuella problem med att alltid köra en ny bil.
jag visste inte att man fick tillbaka pengar om man har mil över, gäller detta generellt eller är det något som ska stå i kontraktet isf?
Jag håller med dig, pengarna för leasing får väl ses som någon typ av försäkring samtidigt som det ger dig möjlighet att nyttja bilen Alltid varit emot det då man inte äger något men alla som leasar verkar vara nöjda och jag kanske bara varit svårfångad.
Förr var det mycket mer “leasing” = “dåligt”. Men det är inte så längre. Tvärtom, köper man leasingbil på kampanj, så har man många gånger en subventionerad bil. Det är väl egentligen tipset, ha koll på lite vilken typ av bil man vill ha, sedan vänta under hösten och se när kampanjerna kommer igång och var redo att slå till snabbt. Vet att många i forumet fått ihop det väldigt förmånligt.
Håller med föregående talare att det gäller att inte rikta in sig på att köpa en viss bil eller köpa i en viss tid. När vi leasade vår nuvarande bil var den nedsatt från ca 9000 till 5800 pga överflöd av lagerbilar. Det man får tänka är att leasingpriset är återförsäljarnas/bilmärkenas sätt att hantera lager. Har också sett mercedeskampanjen och tycker den är bra.
Sedan kan man ju faktiskt tänka på vilken nytta pengarna man inte lägger ut för en ny bil gör på börsen i stället. dvs hade jag köpt en bil för 200 tkr för åtta år sedan i stället för att leasa så är det åtta år av förlorad avkastning på 200 tkr. också en aspekt
Men nu när elbilar har kommit ner så himla mycket i pris och jag har en teori att man kan köra de tills hjulen ramlar av utan behöva byta kamrem, motor och andra dyra komponenter så känns det som en begagnad elbil kan vara ett kap.
Men visst vill man ha helt ny bil så är leasing smidigt! Förvånansvärt många som glömmer räkna på ränta och alternativkostnad när man lånar pengar…
Inget av mina leasingskontrakt (inne på 3:e bilen) har haft pengar tillbaka vid mindre mil bara pris på om man använder mera mil.
Ingen har haft möjlighet att köpa loss heller för den delen vid avslut.