Jag och min fru kommer snart ut i verkligheten, efter flera år på universitetet, och jag funderar på hur vi ska ge oss de bästa möjligheterna att så fort som möjligt kan börja ta igen de missade inkomsterna från att ha studerat en längre tid. Finns det någon här som gjort en liknande resa och har lärdomar att dela med sig av?
Kort så kommer vi i hushållet ha inkomst på c.a. 70k brutto. Under förutsättningen att vi lever som tidigare, borde vi kunna ha en sparkvot runt 60%. Då med mål att så fort som möjligt kunna byta boende till ägande istället för hyresrätt. För att därefter kunna förbereda för familjebildning. Finns det något som vi borde undvika eller som vi borde göra? Uppskattar alla reflektioner och tankar.
Jag tog masterexamen från Stockholms universitet juni 2022, och har sedan dess haft flera projektanställningar. Därav har jag fortsatt med en typ studentbudget till stora delar. Främst för att inte köra full livsstilsinflation från början, vilket lätt kan hända när du går från CSN till en första lön. Har fungerat bra.
Några tips:
Fortsätta köra en budget som fungerar, men kanske testa att spendera lite mer på saker som förgyller tillvaron. Viktigt med balansen!
Sätt upp ett tydligt sparmål med tillhörande sparplan. Upplever att det blir lättare med en visualisering av målet, och kanske bryt ned det i etapper?
Mitt tips som pappa till vuxna barn. Ta ut all din föräldraledighet själv. Låt inte samhällsnormen lura er att överlåta allt eller ens något till mamman.