Större ekonomiska lifehacks - Skriver bok och söker tips från er i forumet

Hej forumet!

Jag och min sambo håller på och skriver en bok om privatekonomi :closed_book::money_bag:

Det är en bok som vänder sig till nybörjare i alla åldrar med fokus på att ta ned ämnet på jorden, göra det lättförståeligt och fokusera på det som man faktiskt själv kan påverka. En bok för den som kanske har lite sämre ekonomiskt självförtroende idag helt enkelt… Boken är bred och behandlar förutom det uppenbara området spara och investera även arbetslivet, pension, barn, studietiden osv.

Vi har ett avsnitt i slutet där vi tänkte fokusera lite mer på ekonomisk frihet, ekonomin som möjliggörare etc och då bland annat ett kortare avsnitt med några “ekonomiska lifehacks”. Vi tänkte här lägga emfas på lite mer beteendemässiga delar av privatekonomin. Här är tre exempel:

• Betala dig själv först (pay yourself first) som ett sätt att säkerställa att man faktiskt sparar
  • Minska livsstilsinflationen tillsammans med några konkreta tips hur
  • Om du verkligen vill spara pengar, fokusera på de tre stora kostnaderna: Boende, transport och mat (här vet jag att Jan kanske skulle säga att man ska fokusera på sin inkomst istället)

Det vore intressant och kul att höra om ni har några tips på andra “ekonomiska lifehacks”, med dragning åt det beteendemässiga, som ni vill tipsa om att man borde ha med i ett avsnitt som detta.

All input tas tacksamt emot!

8 gillningar

#Hänga-på-RT :sweat_smile:

2 gillningar

Denna punkt kan inte nog betonas. Att inte bygga in sig i onödigt stora utgifter. Att bo nära arbete/studier, inte bo onödigt stort osv.

6 gillningar

Inkomst inkomst inkomst! Viktigaste verktyget man har att påverka. Även om folk säger att man inte kan påverka så kan man. Man kanske inte vill, det kan innebära både flytt, utbildning eller väldigt stora uppoffringar som inte är värt det. Men man kan! Det flyttar perspektivet till att det är ett val och inte något utom ens kontroll. Då kan ett rikt liv vara med låg inkomst.

Utgifter/kostnader har ingen som helst koppling till inkomster. De är helt oberoende på gott och ont. Det är lätt att spendera mer än sina inkomster och höga inkomster behöver inte innebära höga utgifter.

Applicera grundläggande företagsekonomi i din privatekonomi, skilj på kostnader och utgifter. Separera kapital och kassaglöde.

8 gillningar

Ja superbra input! Tar den vidare!

Helt rätt! Nära besläktat med livsstilsinflation tänker jag också :+1:

Blir i vissa delar en pedagogisk utmaning som jag tror ligger bortom den här bokens omfattning, men du har helt rätt.

2 gillningar

Innan jag påbörjade min FIRE-resa så varje gång jag skulle köpa någonting tänkte jag “vilken är den dyraste (bästa?) kvalitet jag har råd med“. Men efter jag börjat spara till FIRE har min tanke när jag ska köpa någonting “vilken är den enklaste (billigaste?) kvalitet jag kan acceptera“. Det här har lett till att jag sparat mycket pengar men jag tror inte att det lett till något ökat besvär. Eftersom jag ju lägger mig över min acceptansnivå så funkar det bra per definition.

4 gillningar

Exakt!

Problemet är att många fastnar i höga utgifter för att folk förväntar sig att någon med hög inkomst (pga fina titeln på fina företaget) spenderar på ett visst sätt (bilar, boende, extrvaganza krogbesök etc)

Därför så otroligt viktigt att ha kolla på vad är viktigt för mig, vad (och hur mycket) vill jag spendera på … och inte

6 gillningar

Ett tillägg till detta: Det kan också vara viktigt att tydliggöra i nåt kapitel att det finns olika aspekter att jobba med i ekonomin.

Dels aspekten “minska risken om tillvaron brakar ihop på kortare sikt”. Tex sjukdom, arbetslöshet, skilsmässa etc. Det är till detta som det är viktigt med lägre utgifter, så man slipper sälja bostaden om nåt allvarligt händer i livet.

Dels aspekten “bygga stort kapital på lång sikt”. Det är då som ökad inkomst spelar större roll, som andra inlägg här är inne på.

2 gillningar

Det kan ju vara värt att komma ihåg att den största kostnaden för de allra flesta på detta forum är skatten. Den påverkar man i första hand genom valet av boplats.

Lycka till med boken.

1 gillning

Läs gamla nyheter. Läs lite ur en tidning från den 17 januari 1976, 1986, 1996, 2006 och 2016. Se hur människor formulerade sig, vad man oroade sig för, vilka visioner man hade och fundera på vad som fortfarande håller idag.

Det bygger upp en bra skärpa mot bruset som annars kan påverka ens sparande och mående.

1 gillning

Jag tycker att det låter bra. Gällande bostad, transport och mat tänker jag att följande är vettigt:

Bostad och transport

1. Våga välja bort social status. Du har råd att bo stort och fint om du väljer bort Bromma, Lidingö och liknande ställen.
  2. Modellen att stå i bostadskön och sälja sitt ägda boende senare i livet är smart men beroende av att det nuvarande systemet ska bestå. Det är inte givet att det kommer att göra det.
  3. Om du vill ha sjöutsikt och ”lyxkänsla”, titta på premium-objekt i mindre prestigetyngda orter. Där har du råd att bo fint, om det är viktigt för dig.
  4. Försök välja ett boende där du inte är beroende av att äga bil. Du kan förstås välja att ha bil ändå men den ska helst gå att ta bort. Detta gäller även för boende i villa eller radhus. För många är det ekonomiskt smart att välja bilpool och/eller hyrbil de få gånger under året när du verkligen behöver bil.

Mat

1. Lär dig laga vegetarisk mat. Du behöver inte bli vegetarian men att kunna laga vissa rätter utan kött/fisk/kyckling är ett bra sätt att hålla nere kostnader.
  2. Lägg bort den sociala statusen. Prova rätter med lägre status, typ blodpudding. Om du har ett antal sådana rätter i din kosthållning så är det en fördel.
  3. Köp dyrare kött och fisk med kort datum och reducerat pris. Vissa veckodagar är detta lätt att hitta. Ofta är det i vissa butiker som utbudet är extra bra. Det handlar dels om lite dyrare butiker dels om butiker dit de flesta åker med bil. På Lidl går de nedsatta varorna åt fort eftersom många fattiga handlar där. På ICA Maxi är bilden helt annorlunda.
  4. Använd ChatGPT för att hitta och anpassa recept. Där kan du inkludera ingredienser som du gillar och ta bort onödigt dyra ingredienser, till exempel.
5 gillningar

Våga gå mot strömmen: Pensionsspara tidigt :slight_smile: Överväg att hyra bostad.

Jag gjorde stor vinst i både plånbok och pension när jag jobbade som hyrsjuksköterska. Jag jobbade ca 30 timmar/vecka och fick ut mer än min tidigare lön varannan vecka.

Mina poänger är att det är viktigt att räkna efter själv och våga gå mot strömmen när det passar ens ekonomi. Men samtidigt ha med sig ”fallskärmar”.

Min omgivning tyckte att jag skulle få motsvarande ett halvårs studielön och binda mig på en lön på 29 000 i två år. Jag räknade ut att med ingångslön på 34 000 obundet (de många sa var lätt att få) skulle jag snabbt tjäna in mer än ”studielönen” och vara fri att välja arbetsgivare.

PENSION

Alla säger att det är bättre pension i statliga jobb med tjänstepension men man glömmer att med mycket högre allmän pension + möjlighet att själv lägga undan privat pension så fick jag tidigt en hög pension som kommer ge mig avkastning i många år.

Mycket bättre än när jag jobbade ett år utan tjänstepension på sjukhus vid 24 års ålder då jag inte visste att pension måste förhandlas <25år.

ARBETSLÖSHET

Jag förlorade en stor buffert när jag blev arbetslös på grund av avtal som man sa upp och nya reglerna för hyrsjuksköterskor i regionen. Jag hade dock aldrig kunnat bygga upp en så stor buffert så snabbt utan att vara hyrsjuksköterska.

FÖRÄLDRALEDIGHETEN

Att jag har en stor pension (och större än min makes som mest pluggat) gör att jag slipper ekonomisk stress över det under föräldraledigheten, kan ta föräldraledigt för båda och kan dryga ut föräldraledigheten så jag får ytterligare ett halvår med min bebis.

BOSTAD

Jag gjorde det man ”skulle” och köpte bostad ung. Mitt råd är att överväg ”lyxen” att hyra. Och köp inte nybyggt. Det var allt annat än enklare. Det är lättare att flytta ifrån dåliga grannar/föreningar som hyresgäst. Nu är jag ”accidental landlord” och det är inte passiv inkomst kan jag lova och nu måste jag passa upp på en extra bostad och 1-3 olika hyresgäster/år samtidigt som jag bor långt bort med bebis. Jag kan inte sälja lägenheten utan att gå ca 20-30% back nu om ens då. Mina hyresgäster kan flytta och ”börja om” med en månads uppsägningstid.

5 gillningar

Många yrken innehåller möjligheter att på något sätt väsentligt höja sin inkomst. Det kan handla om att:

1. Starta eget i någon form
  2. Jobba utomlands i någon form
  3. Ta jobb som frilansare / ”konsult”
  4. Jobba extra på nätter och helger

Dessa saker passar ofta inte med ett normalt familjeliv men kan funka under andra perioder i livet. Det är bra att skapa sig förståelse för vilka alternativ som funkar för en själv och vad som krävs för att komma ifråga.

1 gillning