23 år, vill bygga långsiktigt

Hej är ny på forumet och letar nu lite vägledning. Är 23 år och har flyttat till malmfälten, och har under ett års tid nu varit lokförare. Jag har en bra lön skulle jag säga och får netto 45 000kr i snitt per månad.

Jag har en bostadsrätt som jag hyr ut i Norrköping som jag tyvärr köpte 2021 när räntorna var som lägst och priserna som högst. 1 395 000kr köpte jag den för och värderades i år till 1 250 000kr. Har 1 080 000 kvar i skuld.

Min CSN skuld är 102 000kr.

Sparkonto på LF har jag 100 000kr

Nu till det jag behöver lite vägledning med.

Har ett ISK där jag vill börja spara för att ta mig till nästa nivå i rikedomstrappan, och funderar på att köra enkelt med en global indexfond. Men det jag funderar över är ifall jag borde betala av CSN skulden först? Eller exempelvis dela på 100 000 och ha 50 000 i buffert på mitt sparkonto och sedan köra 50 000 på ISK i en global indexfond. För att sedan börja lägga in månadsvisa sparandet där och betala av CSN med de planerade inbetalningarna?

Flyttade upp hit med min sambo som också har en bra lön och får netto 30 000kr i månaden. Hon har också runt 100 000kr i skuld till CSN. Samt 53000kr på sparkonto. Hon har liknande funderingar som mig.

Kanske blev ett rörigt inlägg men undrar väl egentligen hur ni hade gjort i vår situation. Hur ert sparande hade sett ut, samt hur ni ser på att betala av CSN kontra låta pengarna jobba för er?

1 gillning

Över tid har det ju varit så att den bästa skulden att ha kvar är CSN. Just nu är ju CSN-räntan högre än den har varit på åtminstone mycket länge, men det är trots det relativt sett låg.

Trots att CSN-räntan har gått upp ordentligt så är det oftast bättre att börja investera och bara betala av CSN-skulden i takt som du måste. Jag gör så (mer eller mindre, jag har betalat in lite extra ibland, vid en ingivelse).

1 gillning

Du behöver inte ha en buffert på 100tkr i min mening. Men om de känns bra i magen så kör på.

Annars är de bara att sätta in månadssparandet i valfri globalfond med låg avgift. Upprepa sen varje månad, i ur och skur tills du blivit snorrik. Lycka till :smiley:

1 gillning

Är ju ungefär som med bolån. Man brukar tjäna mer på sikt på fonder än på att amotera.

Tex 500 tusen med 7% ränta ger mer än 2-3% ränta på bolån.

Och om man kontra pengar man sparar på att ej ha lån, så tar det decennier innan man går plus på det man sparar.

Det som avgör är hur du klara av lånen när börsen går dåligt i 3 år. Och hade du klarat det som långtidsarbetslösa.

Om något av dom är nej, så borde du amoter/betala av till en nivå du kan klarar utan att ta hjälp av investeringar.

Jag tycker det låter som att du har kommit väldigt långt i så låg ålder. Med de förutsättningarna du beskriver hade jag gjort följande.

Fortsätt hyra ut lägenheten i Norrköping och låt den finansiera sig själv i form av avgift+amortering+ränta om det går utan att ta ut orimlig hyra. Förhoppningsvis kommer den att öka i värde förr eller senare och din belåning på den minskar sakta men säkert. Se det som en tillgång som du kan använda till din fördel när tiden är den rätta.

CSN betalar du bara av i den takt som de sätter, inte snabbare än så.

De 100k på sparkonto är ju en jättebra buffert mot oförutsedda händelser. Ingen dum idé att ha kvar dem som lite extra rörelsefrihet. Eller som tort krut vid en stor dipp på börsen.

Du har en sambo i liknande sits som också tjänar bra. Sätt er ner och gör en kalkyl över en vanlig månads utgifter och intäkter, antingen en gemensam eller varsin separat beroende på hur ni vill ha det. Med din nettolön borde du kunna lägga undan rätt mycket till sparande varje månad. Om det är lång sparhorisont så är det bara att välja någon global indexfond som rekommenderas här på forumet och börja mata den varj månad med ett belopp som du är bekväm med.

Du äger en bostad du kan hyra ut och tjäna pengar på. Du har en väldigt bra lön för din ålder (högre lön än vad många som idag går i pension har). Du har en rejäl buffert för tråkigheter eller roligheter beroende på vad som händer de kommande åren. Du delar boende med en sambo som också verkar ha en trygg ekonomi. Era utgifter är antagligen mycket lägre än era inkomster.

Tycker du verkar vara i en bra sits och har tiden på din sida. :grinning_face:

1 gillning

Hej, grattis till en mkt god ekonomi och vad det verkar sunda ekonomiska vanor.

Det jag blir nyfiken på är varför du vill ta dig till nästa steg? Vad är din drivkraft? Ibland har man mål utan att riktigt veta varför, man bara tänker sig att det förväntas av en eller att det är så en vettig person ska göra. Vad är ditt varför?

Och eftersom du är sambo; Vad vill din sambo? Vad är hennes motiveringar?