Hej, jag beslutade mig för att ställa frågan här eftersom jag är osäker på hur
jag ska agera.
Kort om min ekonomi och livssituation:
Jag är över 35 år gammal, gift och min fru studerar fortfarande på högskolan (sista terminen, men extra stöd från CSN).
Jag arbetar som egenföretagare och får betalt i USD från min kund.
Vi har ett bolån, som tillsammans med avgifter, el osv., äter upp nästan 50% av min lön.
Vi planerar att skaffa barn inom nästa 1-1,5 år, så vi tänker förbereda oss lite:
Vi har lite investeringar på drygt 100 000 SEK i Avanza i en global indexfond.
Vi har lite pengar på bankkontot för en regnig dag, lite mer än ~50 000 SEK.
Min fråga gäller utdelning, investeringar och planering. Fram tills nu har min strategi för företagsinvesteringar varit enkel - att behålla pengar på bankkontot i USD och sedan ta utdelning på hela beloppet. När jag sedan får beloppet (ungefär 200 000 SEK efter skatt), skulle jag främst placera en stor del av det för att täcka en del av bolånet och sedan endast spendera resten på olika saker.
Men nu funderar jag över hur jag ska tänka kring våra planer för barnet, den instabila ekonomiska situationen i Sverige/Europa och investeringar. Jag ser några problem:
Valutarisker – just nu är kronan svag, men nästa år kan den vara starkare.Är det en rimlig strategi att behålla pengar i USD på kontot till utdelning, eller är det bättre att överföra till SEK och investera? Hur ska jag tänka då?
Eftersom jag är egenföretagare, kommer jag behöva pengar när barnet föds för att kunna vara med min fru de första månaderna och sedan eventuellt börja jobba 60 eller 80%. Att ha lite mer pengar på företagskontot skulle möjliggöra att jag tar ut samma summa i lön, så att vi inte drabbas ekonomiskt. Är det rimligt med sådan pengar som finns på privata bankkonto/avanza eller behöver vi egentligen mer än det?
Om jag investerar mina företagspengar i samma globala indexfonder känner jag att jag har alla ägg i samma korg. Är det lämpligt? Vad skulle ni rekomendera?
När det gäller barnkostnader, hur skulle ni rekommendera att jag förbereder mig ekonomiskt?
Jag inser att mina tankar är lite ihoptrasslad, men jag hoppas att ni förstår och kan hjälpa mig med råd.
Tyvärr omöjligt att spekulera i. Jag brukar säga att när man inte vet så kan man göra båda. Ha lite kvar i USD och växla den andra delen. Men att spekulera i valuta är vanskligt.
Jag brukar avråda att investera pengar som ska användas på kort sikt. Eftersom ni ska ha pengarna inom 1-3 år så hade jag kört bankkonto med insättningsgaranti.
@Andre_Granstrom har ni gjort något speciellt? Jag tänker mest att man löser det längs vägen. Man kommer ju ofta få mycket från vänner och föräldrar. Sedan finns det mycket man kan köpa på Blocket / Tradera och andra ställen. Vi gjorde inget speciellt.
Se ovan om bankkonto.
Sedan skulle jag säga att det viktigaste är att försöka ta ut så hög lön som möjligt, ca 50.000 SEK i månaden så att du maxar SGI.
Eftersom föräldraförsäkringen är byggd för två heltidsarbetande föräldrar är den viktigaste ekonomiska anpassningen man kan göra att se till att båda har vettig SGI.
Dock är inte ekonomin överordnat allt annat så om det är i övrigt lämpligt tycker jag att man kan skaffa barn under tiden man studerar också.
Några svar på frågorna.
Vääldigt bra om du och din fru kan etablera en bra SGI innan föräldraledigheten, för 2024 är taket där det slutar spela roll ca 48.000 i månadslön.
Kolla reglerna. Har minne av att fick behålla behålla äldre bättre SGI om det inte dröjde “för länge” innan barn nummer 2 kom.
Jag hittade den här texten…
Om ni väntar barn på nytt inom 1 år och 9 månader efter första barnets födelse eller föder barn senast 2,5 år efter förra barnet får du samma SGI som tidigare.
Missar man den deadlinen med liten marginal kanske kan det blir rätt halvbra om mest lediga förälder inte börjat arbeta ordentligt efter barn 1
Vi gick aning back varje månad i ett antal år pga klart mindre arbete och nyinköpt gammalt hus.
Gå igenom ekonomin innan och ta bort onödiga utgifter. Ofta finns det många bäckar små om man vant sig vid god ekonomi. Om något känns jobbigt att ta bort gör det när barnet föds. Vårt fokus blev till stor del helt andra saker än “NETFLIX” etc efter det.
Om ni har dyr eller olämplig bil byt i god tid till en äldre välskött rejäl kombi med plats för liggvagnen och bagage.
Äldre gör att det inte är hela världen med lite varierande missöden på insidan eller utsidan.
Om man har släkt i olika åldrar kan man genom att fråga slippa köpa in nästan allt till sitt barn. Många sparar spädbarnkläder , barnvagnar ,bilbarnstolar mm för just sådana tillfällen.
Ofta gäller det också leksaker och alla möjliga andra saker.
Berätta för släkt och vänner att höra av sig om dom tänker komma med gåvor typ barnkläder etc . Inte sällan får man “fel” saker annars.
Lägg undan (öronmärkta) pengar i förväg för att dryga ut kassan så att ni inte måste ta ut så många föräldradagar första året. De behövs sen för lov, studiedagar, eller om nån av er vill gå ner i arbetstid.
Min inställning är att man självklart ska utnyttja föräldrapenningen men samtidigt se till att ha friheten att inte behöva helt anpassa sig efter den för att få livet att fungera. Förvånansvärt få tänker utanför boxen när det gäller just detta.
Planera boendet så att det passar med livet långsiktigt, tänk 10 år. Cykelavstånd till skola och villaområdena där vettiga medelklasskompisar bor.
Många pappor tar ut så lite föräldraledighet att dagar brinner inne. Höga krav och förväntningar på att prestera, försörja och vara händig kickar in efter att barnen kommer.
Traditionella förväntningar på mammor brukar också aktiveras efter att barnen kommer. Många aktiviteter som musikskolan te x bygger ofta på att någon flexar och fixar på vardagarna.
Något som vi inte var beredda på var hur mycket sjuka barnen blev under förskole tiden .
Första året var de sjuka var 3e eller var 4e vecka … alltså typ mer än 25 % av året 🫨🫨🫨🫨
Nog svårt att lösa det om du som egenföretagande ska vabba hela tiden. Räkna med att bli sjuk själv en hel del också.
Alt. 1 är la att jobba upp förväntningarna med frugan att hon tar mycket eftersom det är svårt för dig osv
Alt.2 försök automatisera och delegera i ditt bolag så att du rationaliserade bort sig själv. Kanske anställa någon annan. Så blir bolaget en tillgång ist för ett jobb?