Hej, jag beslutade mig för att ställa frågan här eftersom jag är osäker på hur
jag ska agera.
Kort om min ekonomi och livssituation:
Jag är över 35 år gammal, gift och min fru studerar fortfarande på högskolan (sista terminen, men extra stöd från CSN).
Jag arbetar som egenföretagare och får betalt i USD från min kund.
Vi har ett bolån, som tillsammans med avgifter, el osv., äter upp nästan 50% av min lön.
Vi planerar att skaffa barn inom nästa 1-1,5 år, så vi tänker förbereda oss lite:
Vi har lite investeringar på drygt 100 000 SEK i Avanza i en global indexfond.
Vi har lite pengar på bankkontot för en regnig dag, lite mer än ~50 000 SEK.
Min fråga gäller utdelning, investeringar och planering. Fram tills nu har min strategi för företagsinvesteringar varit enkel - att behålla pengar på bankkontot i USD och sedan ta utdelning på hela beloppet. När jag sedan får beloppet (ungefär 200 000 SEK efter skatt), skulle jag främst placera en stor del av det för att täcka en del av bolånet och sedan endast spendera resten på olika saker.
Men nu funderar jag över hur jag ska tänka kring våra planer för barnet, den instabila ekonomiska situationen i Sverige/Europa och investeringar. Jag ser några problem:
Valutarisker – just nu är kronan svag, men nästa år kan den vara starkare.Är det en rimlig strategi att behålla pengar i USD på kontot till utdelning, eller är det bättre att överföra till SEK och investera? Hur ska jag tänka då?
Eftersom jag är egenföretagare, kommer jag behöva pengar när barnet föds för att kunna vara med min fru de första månaderna och sedan eventuellt börja jobba 60 eller 80%. Att ha lite mer pengar på företagskontot skulle möjliggöra att jag tar ut samma summa i lön, så att vi inte drabbas ekonomiskt. Är det rimligt med sådan pengar som finns på privata bankkonto/avanza eller behöver vi egentligen mer än det?