Hej! Har under ett bra tag läst i detta fantastiska forum och försökt lära mig samt tillämpa så mycket som möjligt av alla bra tankar/idéer och diskussioner. Senaste åren försökt navigera rätt kring den egna ekonomin men kände att det var dags att be om tips och råd inför framtida planering - alla synpunkter samt tips/råd tas gladeligen emot!
Bakgrund: 27 år (+ fru 27 år). Bor i hyresrätt i en medelstor stad. Gemensam ekonomi. Familjer som alltid sparat enbart i sparkonto.
Inkomster: 66.000 netto totalt
Kapital: Ca 500.000 på ISK i Avanza grovt fördelat på Länsförsäkringar Global Indexnära (40%), teknikfonder (Tin Ny Teknik (10%), Swedbank Robur Ny Teknik (10%) (samt Spiltan Investmentbolag (40%). Ca 550.000 på sparkonto (kontantinsats tänkt inför bostadsköp samt buffert, planerat inom ett år). Bil 50.000 avbetald.
Sparande: Ca 30.000 per månad varav minst 15.000 in till ISK varje månad fördelat enligt ovan, övriga på sparkonto. För tillfället höga kostnader för boende samt transport, efter (förhoppningsvis) kommande bostadsköp bör sparande kunna öka till ca 35.000-38.000/månad.
Bör vi fortsätta i denna investeringsstrategi? Vad kan förbättras? Vad bör vi tänka på närmaste åren för att kunna skapa oss en ordentligt bra grund att stå på? Vilka fällor kan vi undvika för framtiden? Samtliga tips mottages!
Det låter ju som att ni gör allt rätt ekonomiskt (tänker inte på fondvalen här främst utan storleken och risken på sparande) och många (även här på forumet) skulle nog gärna byta med er. Det låter som att ni har en jättebra grund redan idag.
Jag tänker dock att bra grund är ett luddigt begrepp, och när jag läser ditt inlägg det första jag tänker på att investera i relationen också. Passa på att resa, utmana relationen med roliga men utmanande situationer (långresor, vandringar etc) nu innan eventuella barn eller renoveringsprojekt. För oss var det viktigt för att lära känna varandra bättre och har definitivt hjälp oss när livet blivit stressigare. Det är nog så viktigt att vara säker och stabil i relationen som fördelningen av ena kapital
Tack för ett utförligt svar! Håller helt med och det ska vi verkligen tänka på! Det känns som att det är lätt att fastna i alla siffror och försöka planera sin framtid med risk för att ”nuet” försvinner lite under tiden…
Snyggt. Det var inte illa pinkat . Ca 45-50 brutto. Hade trott att ingångslön för civilingenjör var betydligt lägre, om ni nu inte har haft en grym utveckling de första åren.
Lycka till i framtiden. Välj er strategi, skriv ner den och varför, och när ni börjar tveka, vill ändra, sälja av eller satsa allt på spekulering i polakagrisar ta fram och läs er motivering.