Jag ber om feedback från forumet angående vår ekonomi. Vi är en familj bestående av mig, min fru och vårt barn (2.5 år). Med tanke på våra förutsättningar och målsättningar, undrar jag om vi har gjort rimliga val hittills eller om det finns utrymme för förbättringar enligt er uppfattning.
Vi är i åldrarna 34 och 40 år och har trygga anställningar inom vården och kommunen med en lön på cirka 42 000 kr var innan skatt. Nyligen har vi flyttat in i en nyproducerad bostadsrätt där vi trivs väldigt bra. Priset var 5,4 miljoner och vi bidrog med 1,8 miljoner i insats. Vi drömmer inte om hus och har nu ungefär 2 miljoner kvar i fondsparande.
Vårt sparande inkluderar bland annat 1,6 miljoner i Lysa, fördelat jämnt mellan den hållbara och den breda, med 100 aktier. Resten är placerat på Avanza, fördelat på olika svenska indexfonder med 350 000 kr och enskilda aktier med 50 000 kr. Varje månad har vi möjlighet att spara cirka 10 000 kr, varav 2500 kr går till klassiskt “pensionssparande”, typ generationsfond hos Nordea.
Vårt mål är att balansera nu och sen, skapa minnen och göra saker tillsammans nu, samt säkerställa en trygg framtid för vår familj och ha flexibiliteten att välja hur länge och i vilken utsträckning vi vill arbeta, kanske till 60 eller 65 år. Vilka åtgärder skulle ni rekommendera för att förbättra vår ekonomiska strategi och nå våra mål? Alla tankar och förslag är välkomna.
Ni har redan nu en lön över genomsnittet, samt ett rejält sparande.
Om ni inte sparar mer från och med idag och låter det växa i en global indexfond som i genomsnitt avkastar 7%/år, som verkar vara rimligt att räkna med, kommer era 2 miljoner vara värd knappt 8 miljoner om 20 år.
Med tanke på att ni också vill jobba till hyfsat nära pension, har du givetvis ingenting att vara rädd för. Det som ni däremot inte får tillbaka, är tid. Ta er tiden att göra det ni vill göra, medans ni kan.
Det jag skulle gjort möjligtvis, är att förenkla. Det verkar vara en del spridda skurar, så jag hade gjort en enklare portfölj och lagt in alla pengar där, alternativt på Lysa.
Ni har såklart bra ekonomi som det ser ut, utifrån det du skrev.
Håller med här…
Läs / lyssna på “Die with Zero” och tankarna kring time bucketng.
Iövrigt, grattis till en god finansiell situation och att ni bägge verkar ha gott om sunda tankar och sunt förnuft. Det kommer gå bra för er. Ta vara på tiden med barnen.
Gillar tanken om att samla allt och förenkla, men är det inte rätta sprida lite? Försökt tänka att innehavet på Avanza ska vara en större andel på den svenska marknaden.
Tar man hänsyn till inflation och skatt känns det rimligare att räkna med 4-5% i real avkastning och då blir det ganska mycket mindre än 8 miljoner om 20 år.
Det värsta för er ekonomi skulle ju vara ifall ni skilde er. Den bästa investeringen ni kan göra ekonomiskt är att köpa presenter till varandra, resa mycket och uppleva nya saker tillsammans, avlasta varandra och se till att ni är riktigt lyckliga i er relation.
Kan ni anstränga er mer för att förbättra relationen? Fråga dig det varje morgon när du vaknar.